SPAR NORD FONDEN GIVER STOR DONATION TIL UDSTILLING OM ROSKILDE FESTIVAL

En donation på 300.000 kroner fra Spar Nord Fonden er sammen med andre fondsbevillinger med til at sikre, at RAGNAROCK’s gæster kan vælte hegnet til særudstilling Lyden af frihed om 50 år med Roskilde Festival.

Når RAGNAROCK i begyndelsen af 2021 byder indenfor til en særudstilling om Roskilde Festival, kan det populære museum for pop, rock og ungdomskultur sende en venlig tanke til Spar Nord Fonden, der efter en god dialog med museumsledelsen har givet en økonomisk håndsrækning til udstillingen: En donation på 300.000 kroner.

-"Det her lige præcis den slags projekter, vi i Spar Nord Fonden gerne vil støtte. Beskrivelsen af udstillingen rammer fuldstændig os", siger Jesper Henriksen, der er direktør i Spar Nord Roskilde.

"Udstillingen handler om frivillighed og solidaritet. Og så er den lokalt forankret og handler om Roskildes vartegn, nemlig Roskilde Festival. Det er nogle værdier, der gør det til et virkelig interessant projekt for os at støtte", fortæller Jesper Henriksen.

Særudstillingen får titlen Lyden af frihed og bliver en kalejdoskopisk fortælling om et halvt århundredes magi med Roskilde Festival. I 2021 er det nemlig 50 år siden den første festival spændte af, og samtidig afholdes den 50. festival næste sommer.

Hos museumsorganisationen ROMU, som driver RAGNAROCK, er man glad for støtten.

"Det er så flot, at Spar Nord Fonden har valgt at bidrage. Sammen med andre fondsbevillinger betyder det, at vi nu arbejder med et budget på knap 1,5 millioner kroner til et brag af en udstilling med tilhørende materiale om Nordeuropas helt store musik- og kulturbegivenhed. Det vil glæde rigtig mange mennesker", siger museumsdirektør Morten Thomsen Højsgaard.

Lyden af frihed skal stå klar i slutningen af januar, så hvis man hører til dem, der sørgmodigt kigger langt efter festivalens legendariske orange scene, kan man glæde sig til en solid revanche næste år.

Publikum i fokus

Udstillingen får titlen Lyden af frihed, fordi Roskilde Festival altid har været et frirum. Det er i høj grad stadig relevant i dag, siger projektchef og projektleder på udstillingen, Sebastian Gyrst-Longsig Christensen.

"Generelt i dag er der et enormt fokus på kontrol og en forventning om, at vi skal være kompetente i hverdagen. Roskilde Festival er et frirum og en mulighed for et kontrolleret kontroltab. Inden for den ramme får man lov til at give helt slip den ene uge om året. Derfor er festivalen blevet en prisme for ungdomskultur gennem et halvt århundrede – og derfor er den spændende at lave en udstilling om", fortæller han. Af samme grund er det helt naturligt, at hovednavnet hverken er Bob Dylan, Rolling Stones eller Rihanna:

"Det er publikum", lyder det prompte fra Sebastian Gyrst-Longsig Christensen, som sammen med sit team har besluttet, at musikken skal agere baggrundstæppe for udstillingen.

Under fire hovedtemaer – Smattens magi, Lydens magi, Frivillighedens magi og Tidens magi – er det i høj grad festivalgængere og frivillige i alle aldre og flere generationer, som kommer i fokus.

"Det er folkene bag Roskilde Festival, der sætter rammerne for den årlige festival – men det er publikum og de frivillige, der udfylder dem og skaber festivalen. Det er helt unikt, at man med udgangspunkt i 50 års festival kan se, hvordan de unge har opfattet samfundet, hvad de har drømt om, og hvad de har ønsket sig. Derfor synes vi, at gæsternes lejre, deres bannere og deres tøj er super interessante som identitetsmarkører", forklarer Sebastian Gyrst-Longsig Christensen.

RAGNAROCK som vartegn for Roskilde

Hos Spar Nord Fonden har særligt ét af fokuspunkterne ramt et blødt punkt, siger direktør Jesper Henriksen:

"Udover, at jeg selv har været på festivalen i 25 år og derfor kan relatere til mange af udstillingens elementer, så rammer det mig lige i hjertet, når vi hører om den del med de frivillige. Lige præcis frivillighed arbejder vi rigtig meget med for at støtte op om lokale foreninger. Det er her, vi tror på, vi kan gøre en forskel."

Og udstillingen om festivalen og ånden omkring det kæmpe store arrangement er ifølge museets direktør som skabt til RAGNAROCK, der siden åbningen i 2016 har markeret sig meget positivt.

"RAGNAROCK er virkelig ved at slå stærke rødder i folks bevidsthed. På relativt få år har museet formået at positionere sig – også internationalt. Så efterhånden er museet, der samler viden og genstande om populærmusikken, med til at definere Roskilde, lige som Domkirken og festivalen, universitetet og vikingernes skibe også er det", fortæller Morten Thomsen Højsgaard.

Udover Spar Nord Fonden har ROMU også modtaget midler til udstilling og materialer i tilknytning til særudstillingen om Roskilde Festival fra bl.a. Bdr. Hartmanns Fond, medarbejdere fra CP Kelco ApS, Alle Tiders Musikby Roskilde samt Foreningen Roskilde Festival.

Lige for tiden kan man på RAGNAROCK opleve udstillingen Så kom med mig – Gasolin’ 1969-78, der er forlænget frem til 15. december 2020. Herefter vil museet lave en stor omstilling for at kunne stå klar den 28. januar 2021 med Lyden af frihed og museumsfortællingen om Roskilde Festival nummer 50.

Fakta:

• Udstillingen Lyden af frihed markerer 50-året for Roskilde Festival og åbner på RAGNAROCK den 28. januar 2021.
  • Blandt bidragyderne til udstillingen er blandt andre Bdr. Hartmanns Fond, medarbejdere fra CP Kelco ApS, Alle Tiders Musikby Roskilde samt Foreningen Roskilde Festival.
  • Udstillingen afspejler 50 års festivalhistorie og gør publikum til hovednavnet. Den dykker ned i hovedtemaerne Smattens magi, Lydens magi, Frivillighedens magi og Tidens magi.

Yderligere information, Spar Nord: direktør Jesper Henriksen, tlf. 46 34 05 67, mail: jhr@sparnord.dk

Yderligere information, RAGNAROCK, se nedenfor.

• roskilde festival fonden
  • alle tiders musikby
  • spar nord fonden
  • rf50
  • roskilde festival

Museumsorganisationen ROMU blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum Færgegården, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværksmuseet, Sankt Laurentius, Gl. Kongsgård, Tadre Mølle og Domkirkemuseet.

Morten Thomsen Højsgaard

Museumsdirektør +45 40 17 84 16