SPEKTAKULÆRE FUND OG FINE FORTÆLLINGER I ROMUS NYE ÅRBOG

ROMU giver med sin årbog ROMU 2018 endnu engang mulighed for at komme tæt på de historier og viden, som museet gennem det forløbne år har beskæftiget sig med.

Museet har i 2018 været omkring både de små, nære historier og de store begivenheder.

- Vi arbejder med kulturhistorien på mange måder, og historierne dukker op både i vores undersøgelser og i vores store samlinger af museumsgenstande, fortæller museets vicedirektør Iben Bækkelund Jagd, der har været redaktør på årbogen. - Vi finder også historierne, når byggesager lander på museumsinspektørens skrivebord, og det giver anledning til undersøgelser af det, der er på vej væk, og det liv der har været. Det gælder både for arkæologiske undersøgelser, som er et resultat af store byggeprojekter, og dokumentationsprojekter, når bybilledet forandres og gamle bygninger rives ned for at skabe plads til boliger, virksomheder eller infrastruktur.

Spektakulære fund og historie, der forsvinder

I ROMU 2018 kan man få et godt indblik i de mange forskellige typer af historier, som ROMU beskæftiger sig med – fra oldtiden til i dag. Her kan man komme tæt på jernalderens beboere i Vindinge, lige uden for Roskilde, som dukkede op af mulden, da området skulle fyldes med nye parcelhuse. Man kan også træde ned i middelalderens kældre i Tollerup, som arkæologerne fandt, da man gik i gang med anlæggelsen af en ny idrætsby i Frederikssund. Begge spektakulære fund, som i hhv. 2017 og 2018 kom med på Slots- og Kulturstyrelsens top 10 over årets arkæologiske fund.

I en lidt mindre skala, men ikke mindre vedkommende, er bogens to billedreportager fra noget af den byforandring, som skete i Roskilde i 2018. Bl.a. af byens gamle Andelsslagteri, som har været lukket i en årrække, og som blev revet ned for at give plads til nye muligheder. Dermed forsvandt de fysiske levn af en væsentlig arbejdsplads i byen, men også en vigtig brik i historien om den danske andelsbevægelse.

Genstande med fortællinger

Når museets inspektører har været i gang med undersøgelserne, så følger arbejdet med samlingerne. ROMU har godt 200.000 museumsgenstande fra de ældste tider til i dag.

- De store samlinger gennemgås løbende, og blandt de genstande, som vi havde fat i i 2019, var bl.a. genstande i tilknytning til dansk punk-historie, samt træ-legetøj, som russiske krigsfanger producerede og solgte til de lokale, mens de sad interneret i Jægerspris-lejren. Begge dele er der kommet artikler ud af til årbogen, fortæller Iben Bækkelund Jagd.

Årbogens længste artikel er et blik ind i en aktuel forandring af samfundet. I Roskilde er der blevet opført en ny moske, og historien bag og omkring dette – måske særligt i en Domkirkeby – markante bygningsværk, foldes ud i artiklen ”Moske i en Domkirkeby”. Men også samfundets befolkningssammensætning er en dynamisk størrelse, og som noget naturligt bidrager museets med dialog med nye borgere, som har et andet kulturelt afsæt. I de seneste år har museets i samarbejde med bl.a. Røde Kors gennemført en række integrations-arrangementer. Det har en af de studerende, som museet løbende har tilknyttet, behandlet i sit universitetsspeciale.

- Årbogens artikler viser den brede og spændende historie, som ROMU beskæftiger sig med, og det er på alle måder spændende læsning at dykke ned i, fordi det giver et rigtigt godt indblik i det liv, som har udfoldet sig gennem tusindevis af år. Jeg håber derfor, at mange har lyst til at tage en tur med gennem fortid og nutid, udtaler vicedirektør og redaktør Iben Bækkelund Jagd.

Fakta:

ROMU udgiver hvert år en årbog, hvor museets medarbejdere har skrevet artikler om især de undersøgelser og projekter, som museet har været optaget af det forgangne år.

Årbogen kan købes i museumsbutikkerne på Roskilde Museum, Lejre Museum og Frederikssund Museum.

ROMU 2018 er på 192 sider og koster 95 kr., Klubmedlemmer får den til en særpris på 75 kr.

I løbet af sommeren vil årbogen desuden være tilgængelig, ganske gratis, på museets hjemmeside www.romu.dk, hvor også tidligere udgivelser findes.

• lejre museum
  • tadre mølle