Historisk renovering slår to fluer med ét smæk

Den centralt beliggende Restauratørstiftelsens ejendom fra 1935 er et af Københavns første betonbyggerier. Bygningen blev oprindeligt opført uden isolering, og da årene samtidig havde sat sine spor på den udvendige jernbetonfacade, blev det i 2010 besluttet, at tiden var inde til en renovering. Arbejdet er nu vel overstået takket være specialtilpasset isolering fra Isover.

Både tilbageføring og efterisolering

– Facaden havde store afskalninger i facademalingslaget. Vi foreslog bestyrelsen at lave en renovering, hvor ejendommen i samme ombæring blev efterisoleret udenpå, fortæller projektingeniør Niels Andersen fra Jørgen Nielsen Rådgivende Ingeniører A/S. Han fortsætter:

– Opgaven var imidlertid ikke uden udfordringer. For at tilgodese kommunens krav om en gennemgående facadelinje foreslog vi at bibeholde stueetagen uden isolering. Men derudover var der også et tilbageføringskrav, som betød, at den oprindelige kvaderpudslignende profilering mellem vinduerne skulle genskabes under efterisoleringen. Det tog lang tid at finde en egnet løsning, men det lykkedes til sidst.

Specialtilpasset isolering gjorde tricket

Løsningen blev at efterisolere ejendommen fra 1. salen og opefter med Isovers Facadekoncept bestående af 100 mm glasuldsisolering pudset op med gul tyndpuds. Opnåelsen af kvaderpudseffekten i profileringen mellem vinduerne krævede, at der blev tænkt ud af boksen, forklarer René Rodian, der er teknisk konsulent hos Isover:

– Vi valgte at udskære receskanter i isoleringen, som efterfølgende blev pudset op. På den måde har facaden opnået det ønskede udseende, og løsningen er unik for denne byggesag. For at spare tid på udførelsen udviklede vi sammen med håndværkerne et særligt værktøj, så udskæringen gik hurtigt og nemt. Han suppleres af murer Kim Heinriksen fra Øens Murerfirma A/S, der har udført facaderenoveringen:

– Vi er generelt glade for Isovers Facadekoncept, fordi isoleringen er let og støvfri, og vi kan bruge det samme produkt til limning, puds og klæb. Det sparer os for mange arbejdsgange. Og selv om arbejdet denne gang har taget lidt ekstra tid på grund af receskanterne, der også krævede blik for de små detaljer, så er det lykkedes os at komme i mål til tiden.

• facadeisolering
  • renovering