Nye akustiklofter begejstrer på prisbelønnet skole

Der er glæde over hele linjen på Dyvekeskolen i København. Efter en gennemgribende renovering er lofter i klasseværelser og gangarealer nu beklædt med perforerede akustikplader i gips - Gyptone Quattro, og der er opsat lydabsorbenter på væggene. Hver dag nyder lærere og elever de smukke loftsplader i klassisk dansk design, ikke mindst fordi de også sikrer et behageligt lydmiljø.

”Jeg tør godt sige, at både lærere og elever er vildt begejstrede for de nye lokaler med de lyddæmpende lofter," fortæller Lærer Nils Ole Kofoed og tilføjer:

”Nu kan man høre, hvad man siger, og det får eleverne til at dæmpe sig. Der er betydelig mindre støj i klassen, for eleverne behøver ikke råbe,” siger han.

Lydtests udført af akustikeren Claus Møller Petersen, Grontmij Acoustica viser, at lokalerne med perforerede gipsplader og vægabsorbenter lever op til kommunens skærpede krav om en efterklangstid på blot 0,4 sekunder.

”Dyvekeskolen er akustisk set et gennembrud for de perforerede gipsplader, fordi vi nu ved, at de kan leve op til de efterklangskrav, der stilles i dag,” forklarer han begejstret.

Samtidig glæder arkitekt Uffe Bay-Smidt, KANT arkitekter, sig over, at det med Gyptone Quattro har været muligt at bevare den arkitektoniske kvalitet i byggeriet. En udskiftning til andre loftstyper ville have været et negativt indgreb, vurderer arkitekten bag renoveringen af skolen, der blev kåret som Årets Skolebyggeri 2014.

• gyptone akustiklofter
  • årets skolebyggeri