Dansk sundhed skal en tur i it-garage

I Berlingske Business, 13. juni 2017.

Sundhedsteknologi. Her kommer it-praktikernes tre gode råd til Danmark, før vi investerer fire mia i et softwareteknologisk boost til det danske sundhedsvæsen.

Foråret er over os, og det spirer frem med investeringsforslag under overskriften ”Danmark skal være bedre til digitalisering”. Forleden dag bød Dansk Erhverv ind med et forslag om at bruge 50 mia. kr over fem år, DI foreslog 16. april 20 mia. kr i en globaliseringspulje og ligeledes i april gik Danske Regioner på banen med et forslag om at investere fire mia kr i ny sundhedsteknologi (Berlingske 17. april). 9. maj udkommer regeringens produktionspanel 4.0 med anbefalinger om at bringe danske virksomheder i den digitale førertrøje.

Den rigtige retning

Meget positivt alt sammen. Men det er klart, at før vi ser politisk investeringsvilje bliver det mest ved erklæringerne. Og måske kan vi også lulle os ind i den tro, at investeringen og dens størrelse er det eneste saliggørende i forhold til at høste fordelene af kunstig intelligens og avanceret software. Men det er mindst lige så vigtigt, at retningen og strukturen i tilgangen er rigtig. I fodbold nytter det jo heller, at du kan sparke knaldhårdt, hvis du ikke kan få bolden i den rigtige retning.

Tanken om at investere fire mia. i sundhedsteknologi er helt rigtig, for vi ser et boom af sundhedsrelaterede hjemmesider og apps, som skyder op i den ene sammenhæng efter den anden. Det åbner for nye datastrømme, og det åbner for, at vi som borgere kan arbejde med vores sundhed, sygdom og helbredelse alle steder og på alle tider af døgnet. Hele dette felt med den nye sundhedsforbruger, den nye kliniske teknologi og informationsrevolutionen gør en samlet dansk indsats logisk.

Opret en it-garage

Vores første gode råd er at skabe en ”it-garage”. Det er i kernen et laboratorium, hvor vi stiller en sandkasse med data, servere og komplet udviklingsmiljø til rådighed for iværksættere, it-firmaer, kommuner, regioner, styrelser og konsulenter. Vi skal have gang i en innovation på et spejl af vores data for at eksperimentere og for at udforske en masse ideer. Det er ikke et projekt men en permanent struktur. Vi har hele tiden brug for at afprøve nye ideer. It-garagen er et innovationsrum – en rugekasse - hvor vi kan smide mange frø og lade de bedste planter blomstre. Det skal ske på en bund af alle de data om danskernes sundhed som allerede er digitale. Opgaven er national, og vi bør gå til den som en samlet nation for at skabe værdi til alle danskere.

Simplificer på én platform

Vores andet gode råd handler om at simplificere på én standard. Især skal data samles og organiseres helt entydigt på nationalt plan i så vidt muligt alle sammenhænge. Vi skal kunne dele data mellem forskellige sektorer, instanser og institutioner. Eksempelvis har HPV-vaccinen lige fået et ”arkiv” på tværs af regionerne. De forskellige apps skal jo bygge på de rigtige data, og de skal aflevere data på en optimal måde. Den stramme centralisme om data kan få de mange ideer til at blomstre. Simplificeringen er nødvendig for at sikre mod ”falske nyheder” om vores sundhed og bevare befolkningens tillid til den digitale sundhedsformidling. Simplificeringen skaber også grobund for den hastighed, som vi skal bruge. Den entydige og stringente datastruktur giver fordele i hurtig udrulning og skalering, som er hemmeligheden bag den gode app og platformvirksomheder som AirBnB.

Meningen skal drive værket

Vores tredje råd handler om det ekstraordinært meningsfulde i sundhedsområdet. Opgaven er så voldsomt meningsfuld, at der er maksimalt gode vilkår for samskabelse og fælles innovative spring. Vi skal med andre ord organisere os efter opgaven og ikke efter institutionelle grænser. Vi skal dele og vi skal udvikle sammen.

Den megen snak om robotter er givetvis med til at forstærke en mistro til digitalisering, som får vind i sejlene af dårlige erfaringer med andre it-projekter. Det gælder måske hos nogle af de fagligt stærke medarbejdere, som bemander sundhedsvæsenet. Netop deres faglige viden er helt afgørende at få med ind i den digitaliserede version af det danske sundhedsvæsen, hvor vi bruger mennesker og deres mobiltelefoner meget mere til at nudge, diagnosticere, forebygge og helbrede. Læger, sygeplejersker og forskere er helt nødvendige i Danmarks it-garage på vej mod et mere digitalt sundhedsvæsen.

Spaghettimodellen

Det værste vi kan gøre er at skabe et nyt datamæssigt isoleret rum, hvor vi vil arbejde afsondret med eksempelvis kunstig intelligens. Begår vi den fejl risikerer vi at brodere videre på et kludetæppe og skabe en national infrastruktur, som vil give påmindelser om virksomheders it-installationer efter ”spaghetti-modellen”.Den slags installationer vokser gennem knopskud og de er stive og ufleksible, og de kan ikke følge med i den digitale transformation. Alle virksomheder spurter over mod simplificeringen, og det danske sundhedsvæsen skal følge med!

Af vice president Helle Dochedahl og public sector ansvarlig Michael Mogensen, SAP

• Data, Telekommunikation, IT

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234