Ny digitalisering skal være bæredygtig

Tak til 3F. Det er en enorm styrke i den danske samfundsmodel, at fagbevægelsen er åben over for at fremme produktiviteten gennem ny teknologi. Det skal vi værdsætte her på kanten af store digitale omvæltninger.

Business refererer 28. februar en analyse fra DI om, at danske virksomheder ”får IT-klø af udenlandske konkurrenter”, og DI har samtidig tre forslag til at fremme virksomhedernes teknologi-investeringer. Ikke overraskende. Det er noget mere overraskende, at 3F anerkender problemstillingen, og at 3F bakker op om tiltag, som kan fremme it-investeringerne. Meget sagligt peger 3F’s cheføkonom på målrettede tiltag mod især mindre virksomheder, som har sværere ved at finansiere digital transformation end de store.

Dette er i mine øjne meget vigtigt, for en eventuelt digital revolution båret af cloud-løsninger, big data, machine learning og ”robotter” må nødvendigvis ske på en samfundsmæssigt bæredygtig måde. Davos og Jim Hagemann Snabe satte jo tyk streg under, at vi ikke kan tale om en fjerde industriel revolution uden at tale om fordelingen af de værdier, som vi opnår med disse produktivitetsgevinster. Bill Gates har foreslået skat på robotter, og andre af de globale forkyndere af det digitale budskab taler om nødvendigheden af borgerløn, når stadig mere arbejde kan udføres af computere. Vi, som er teknologibegejstrede, må nødvendigvis tage de samfundsmæssige konsekvenser med i betragtning, og vejen går over at samarbejde om denne potentielt revolutionerende udvikling sammen med aktører som 3F.

I Business 28. februar kan man også læse, at ifølge Danmarks Statistik fik de mest vellønnede af os langt større stigninger i vores indkomster end de lavest lønnede. I niveauet 28 pct lønfremgang i Gentofte i det sidste årti og 1,6 pct i Ishøj. På den globale arena er velstandsfordelingen mange gange mere ulige, men i miniformat ser vi altså nogle af de samme internationale trends. På den baggrund må man bare tage en ekstra hat af for 3F. Den form for udsyn er vigtig, for vi skal både have kagen til at vokse, og vi skal fordele den bedre.

Hvis vi i Danmark lykkes med dette nationale kompromis om den digitale transformation, står vi med utroligt gode kort på hånden. Den digitale transformation bør være til fordel for os alle på den lange bane, og vi skal også være mange om at realisere den. Robotterne kommer jo ikke bare og ”tager vores arbejde”. Computere med avanceret software bliver sandsynligvis snarere et udbredt værktøj på videns-arbejdspladsen, og den avancerede algoritme bliver en god kollega. For mange faggrupper vil det handle om aktivt at udvikle fremtidens kunstige intelligens, så faglig viden og erfaring kommer med ud på den nye platform. Hvem vil være bedre end lærerne til at udvikle den kunstigt intelligente computerbaserede læringsassistent til læsetræningen i 4. klasse? Etikken og den dybe forståelse skal være tænkt med ind i robotten, og Danmark er – ikke mindst på grund af de faglige organisationer – et perfekt laboratorium for den digitale revolution. Vi kan eksportere det her, hvis vi får de store faggrupper, iværksætterne og investorerne til at arbejde sammen. Tak til 3F for at vise, at der er højt til loftet i fagbevægelsen.

Helle Dochedahl, SAP

• Data, Telekommunikation, IT

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234