Forretningsprocesser og IT skal forenkles på arbejdspladsen

En ny undersøgelse fra Knowledge@Whorton viser, at kompleksitet er en stor udfordring på arbejdspladsen i dag. At tilpasse og forenkle forretningsprocesser, beslutningstagning og it-funktioner er nødvendigt i et dynamisk miljø.

Undersøgelsen er gennemført af Knowledge@Wharton for SAP med det formål at få bedre indblik i virksomheders holdninger og planer for at forenkle og forbedre deres egne metoder og processer.

Resultatet af undersøgelsen viser, at der findes store forskelle i, hvad virksomheder siger, og hvad der efterfølgende lykkes. På trods af, at ledelsen lover simplicitet, er virkeligheden som regel en anden, og én af grundene er manglende teknologi og prioritering af forretningsudvikling.

- Undersøgelsen giver råd om, hvad virksomhederne kan gøre for at løse disse udfordringer. Det er især vigtigt, at ledelsen er opmærksom på problemet og sikrer, at forandringsprocesserne gennemsyrer hele organisationen, siger Maj Britt Andersen, Nordisk HR Chef hos SAP.

Tre ud af fire virksomheder peger på, at besværlige og komplekse processer hindrer dem i at nå deres mål, og således peger kun en ud af fire på, at ledelsen træffer beslutninger, som formodes at gøre det daglige arbejde lettere. 60 % hævder, at teknologi begrænser mulighederne for at nå virksomhedens mål.

- Virksomheder skal ikke acceptere unødvendigt besværlige processer. I stedet bør de finde nye løsninger, som giver medarbejderne bedre forudsætninger for at kunne lykkes i deres arbejde. ”Simplicitet” bør være det nye mantra på alle arbejdspladser, forklarer Maj Britt Andersen.

To ud af tre ledere hævder, at simple virksomhedsprocesser bliver meget vigtigt i de kommende tre år. Fire ud af ti tror, at dette vil resultere i store effektiviseringer på kort sigt. Både ledere og medarbejdere mener også, at de kommer til at få flere løsninger, som både giver bedre indblik og bedre grundlag for at kunne træffe beslutninger.

Af de mest efterspurgte tiltag til forbedringer er bl.a. bedre redskaber til at udvikle medarbejderne og måle fremskridt, redskaber til at finde bedre indsigter og analyser til at måle ledelsens indflydelse på virksomhedernes vækst, redskaber til bedre læring og udvikling, samt samarbejdsværktøjer til medarbejderne.

• Data, Telekommunikation, IT

• forretningsudvikling
  • run simple
  • knowledge@whorton