Morgendagens digitale ledelse - Simpelthen ren forretning

Fem spørgsmål og svar om morgendagens digitale ledelse. Svarene kommer fra Anders Feddersen, adm. direktør, SAP

Hvilke kendetegn har morgendagens digitale ledelse i virksomhederne?

”Først og fremmest så tror jeg, at vi er kommet til et punkt i historien, hvor vi skal holde op med at skelne mellem ledelse og digital ledelse. VW-skandalen handler også om software, SKAT skal strategiomlægges på grund af en fejlslagen it-investering og Danske Banks succes har en god del at gøre med en app som MobilePay. Alle disse aktuelle sager viser, at vi ikke kan lukke it og digitalisering inde i en silo og betragte den som en isoleret delmængde. Fremtidens digitalisering er simpelthen ren forretning. Kunden er den forretningsmæssigt ansvarlige – toplederen, CFO, produktionsdirektøren, marketingdirektøren eller salgsdirektøren - og it-afdelinger og it-leverandører skal levere til denne kunde. Det kræver en langt simplere drift og en lavere grad af kompleksitet i fremtidens it-marked.”

Hvordan kommer vi væk fra den forbistrede kompleksitet i it-landskabet?

”Det er selvfølgelig ikke gjort med et fingerknips, men på en anden side ser vi en række tendenser, der trækker i den rigtige retning. Virksomheder kommer til at købe softwareløsinger langt mere på abonnement og langt bedre indpakket end tidligere. Lidt som vi kender det fra vores mobiltelefon, der konfigurerer sig selv og automatisk bliver opdateret. Større dele af funktionaliteten bliver cloud-løsninger, hvor kompleksiteten forskydes til leverandørsiden, og hvor virksomheden selv slipper for basal drift og udvikling. Det betyder, at de interne it-medarbejdere flytter sig mod at blive integratorer og forretningsudviklere. Bevægelsen betyder jo på den ene side, at virksomhederne skal slå sig til tåls med meget standardiserede løsninger, og at de på den anden side kan skabe innovation og konkurrenceevne, fordi data er til rådighed og fleksibiliteten vil vokse.”

Hvilke krav skal man som virksomhed stille til sin it-samarbejdspartner?

”Virksomheder skal insistere på, at leverandørerne taler forretning med dem, og at leverandørerne kan pakke alle mellemregningerne ind i nogle klare budskaber om, hvad man får for pengene, og hvad man ikke får for pengene. Kravet er jo at levere ”instant business”. Der er ikke tid til at kværne kaffebønnen, koge vandet, hælde det på og lade det trække. I it-verdenen giver det jo en time-to-service på nogle gange mange år, hvis man først skal vælge platformen, udvikle løsningen, teste den og sætte den i drift. Det problem, man ville løse, kan allerede have ændret sig mange gange, inden kaffen er klar. Jeg synes også, at man skal stille krav til leverandørerne om at hjælpe til med at udvikle forretningen og skabe mulighed for innovation.”

Hvilke brancher har mest brug for at reducere kompleksiteten?

”Store virksomheder, som er opstået gennem opkøb og fusioner, har naturligt nok et meget spraglet og meget sammensat it-landskab. I modsætning til en teknologisk iværksætter med et rent og standardiseret set-up. Det lægger reelt gift ud for konkurrenceevnen, hvis virksomheden ikke kan manøvrere, bruge sine data og skabe nye kundevendte løsninger på grund af kompleksiteten. Jeg tror, at vi skal til at lægge snittet anderledes. Det strategiske er ikke at drive virksomhedsløsningen. Det er en standard. Det afgørende strategiske er at bruge data og bruge digital innovation til at klare den konkurrence, som kan komme fra nye og uventede sider.”

Hvor skal væksten og værdien komme fra?

”Den skal komme fra at gøre virksomheden fleksibel, agil og innovativ. I et digitalt perspektiv har vi aldrig haft bedre værktøjer til at arbejde i realtid. Vi kan bruge data til at understøtte beslutninger på alle niveauer, og derfor også gøre en forskel for den enkelte kunde i vores butik. Det er den afgørende kvalitet, som man skal kigge efter. Hvis en branche eller en virksomhed i stedet låser sig fast og ikke kaster sig ind i kampen, så lever den på lånt tid. Hvis bank-sektoren ikke selv skaber innovationen, så vil Google, Facebook eller Apple måske gøre det. Det er i min optik, den afgørende skillelinje i disse år, og det kræver simplificering af al den kompleksitet, som gennem mange årtier har knopskudt sig ind i it-landskabet.”

• Data, Telekommunikation, IT

• reducere kompleksitet
  • digitalisering
  • digital transformation