Nordiske virksomheder satser i dag mere på strategisk IT og innovation

Analysevirksomheden IDC har i samarbejde med SAP præsenteret et nyt whitepaper omkring, hvordan de nordiske virksomheder planlægger at håndtere strategisk IT og træffe beslutninger om fremtidig udvikling. Ifølge IDC vil stort set alle IT-investeringer frem til år 2020 finde sted inden for den såkaldte tredje platform (3rd platform), når det gælder både teknik og løsninger. Samtidig fortæller rapporten, at IT-investeringerne forandrer sig fra at skulle sikre forbedringer til at skabe innovation.

I den SAP-sponsorerede rapport ’Nordic Business Transformation – Taking Advantage of the 3rd Platform’ har IDC analyseret sig frem til, at markedet bevæger sig over på den såkaldte tredje platform, der hviler på fire søjler:

• Cloud-arkitektur og cloud-baserede forretningsmodeller
  • Mobilitet - når det gælder brugerrettede løsninger
  • Big data og forretningsanalyse til at træffe bedre beslutninger
  • ’Social Business’ - aktiviteter der understøtter nye måder at drive forretning på

Ifølge IDC’s rundspørge blandt nordiske beslutningstagere inden for forskellige forretningsområder er IT nu i realiteten blevet decideret strategisk men dermed også endnu mere værdiorienteret.

”Rapporten angiver, at de vækstdrivende faktorer som kundeoplevelse, udvikling af forretningsmodeller og forretningsdrevet innovation først er opnåelige, når IT-afdelingen i virksomheden arbejder ud fra en klar fordeling af ansvaret for innovationen. Virksomhedernes IT-afdelinger kan derfor have behov for at blive delt op i to – en del som er ansvarlig for infrastruktur og en anden del som er ansvarlig for innovation,” fortæller Anders Feddersen, Country Manager hos SAP Danmark.

For at være ordentlig forberedt på de digitale forandringer bør virksomhederne frem for alt fokusere på innovationsopgaver inden for brugeroplevelser, tingenes internet (Internet of Things) og mobilitet. Til det formål skal virksomhederne sikre, at de magter at få integreret nye tiltag med eksisterende teknologi og løsningsmuligheder. Digitaliseringen af forretningsgange vil ifølge IDC blive en enorm udfordring, hvis ikke de rigtige platforme er helt på plads.

IDC vurderer også, at det er vigtigt at leverandører af teknologiske løsninger kan supplere deres tilbud med software og tjenesteydelser, så de ikke kun rummer branchekundskaber men også byder ind med innovation fra andre områder.

Du kan downloade IDC-rapporten her.

SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware og hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring. Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder – gør SAP mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt for at være længder foran konkurrenterne. SAP applikationer og services gør det muligt for mere end 291000 kunder at optræde professionelt, tilpasse sig løbende og til at udbygge forretningen på en bæredygtig måde. For mere information, se www.sap.com/denmark.

• Data, Telekommunikation, IT

• customer experience
  • sap hana
  • idc