Ny industriel revolution

Fem spørgsmål og svar om at digitaliseringen åbner nye muligheder og nye trusler for produktionsvirksomheder. Svarene kommer fra:

Jesper Schleimann, nordisk direktør for innovation, SAP

Hvilke store forandringer er på vej for producerende virksomheder?

”Vi vil se en endnu mere udpræget sammensmeltning af det fysiske med det virtuelle. ”Ting” er på nettet. Instrumenter, reservedele, varer, komponenter og maskiner får sensorer, og når vi bruger denne datastrøm intelligent, har vi potentialet til en ny industriel revolution. I Tyskland taler man om ”Industri 4.0”, som er en national strategi for de samfundsøkonomiske, teknologiske og sikkerhedsmæssige aspekter. Jeg mener, at denne udvikling har kraft til at ændre måden, vi organiserer os på, og måden vi laver forretning på. Analysehuset IDC peger også på det innovative potentiale i cloud-løsninger, social business, big data analytics og mobilitet. IDC kalder det ”den tredje platform” til afløsning af den nuværende it-infrastruktur i virksomhederne.”

Er danske virksomheder klar til denne forandring?

”Vi har nogle gode kort på hånden i forhold til at øge værdiskabelsen, når produktionen bliver så virtuel. Men vi skal passe på med at undervurdere konsekvenserne, for vi får brug for at tænke og arbejde meget mere i netværk. Det vil stensikkert ændre etablerede værdikæder og forsyningskæder. Innovationspotentialet er stort, og der skal tænkes globalt her. Når biler, vaskemaskiner og termostater pludselig kan snakke med alverdens mobiltelefoner, så vil vi se ændrede krav til service og nye forretningsmodeller. Den enkelte virksomhed kan ikke løfte de her perspektiver alene. Vores styrke er et meget højt uddannelsesniveau og en høj teknologisk modenhed, men specielt risikovilligheden er en nøgle parameter i den digitale transformation og her bliver vi udfordret på viljen til at eksperimentere.”

Bliver konkurrenceforholdene ændret af denne udvikling?

”Ja, det er jeg ganske sikker på. Data-dimensionen udgør fremover størstedelen af en produktionsproces, som tidligere var separat og helt fysisk. Det er klart, at etablerede positioner og magtforhold kan ændre sig. Måske kommer morgendagens konkurrent fra Silicon Valley og ikke fra den kategori af konkurrenter, som man normalt ligger og slås med. De unge teknologi-virksomheder har en enorm styrke i at være hurtige og innovative uden at slæbe på en tung bagage. For den mindre underleverandør til industrien bliver det klart nødvendigt at kunne indgå i de data-drevne og organisatoriske netværk, som vil udgøre fremtidens produktionsprocesser.”

Hvordan bør man som virksomhed forholde sig til disse perspektiver?

”Den gode nyhed er, at danske virksomheders investering i fx avancerede produktionssystemer og ERP-systemer ikke er spildt. Tværtimod er denne digitalisering omme i ”baghaven” en forudsætning for at være med i den næste industrielle revolution. Det handler ikke bare om at bedre kunne representere sig bedre i ”forhaven”, men også om at kunne forbedre drift, udbytte og værdi af ”den digitale infrastruktur. En simplificering af den store kompleksitet i disse ”back-office”-systemer er en nødvendighed for at nå frem til en enklere adgang til datadrevne beslutninger. Det kan godt være, at det er nemt og hurtigt at lave ”app’en”, som forbrugeren skal se, men den er kun noget værd, hvis den viser data som er reelle, relevante og præcise. Vi kan kun levere den ”simpelhed”, hvis vi har knækket kompleksiteten i praksis.”

Hvad skal danske virksomheder gøre helt konkret?

”Nu tilkommer det ikke mig at fortælle andre, hvordan de skal drive deres forretning. Men alt andet lige, så vil jeg anbefale, at man gør sig klar til nogle af de her innovative spring. Det handler om lederskab, om måden vi arbejder på, om at udvide sin horisont og virkelig folde lyttelapperne ude for at spotte de afgørende tendenser. Det kan eksempelvis ske gennem partnerskaber og pilotprojekter med andre og nye partnere. Samtidig skal man nok kigge på at modne og standardisere sin it-installation, så den er gearet til de øgede datakrav genereret af fx ”internet-of-things”, hvor det hele foregår i noget nær realtid, og hvor værdien opstår gennem analyser af meget store datamængder.”

• Data, Telekommunikation, IT

• internet of things
  • industri 4.0
  • den tredje platform