Extreme Sailing Series™ skydes i gang med ny teknologi fra SAP

D. 16. marts indledtes dette års Extreme Sailing Series-sæson i Omans hovedstad Muscat. Dette års sæson kan med bidrag fra SAP blive endnu mere spændende end de forrige, da SAP i år bidrager med flere nye teknologiske muligheder, så de deltagende hold kan forbedre deres præstationer.

Nordisk innovationssamarbejde

Siden 2014 har SAP samarbejdet med sejlsportsunionerne i Danmark, Sverige, Norge og Finland i forskellige innovationsprojekter inden for sejlsporten. Nu kan der, med SAP’s assistance som officiel teknisk partner ved Extreme Sailing Series, præsenteres datadrevne indsigter fra nye sensorer, der er fastmonteret på GC32-katamaranen.

Ny sensorteknologi

De nye sensorer måler bådens højde over vandet, mens den næsten flyver langs med stadionbanerne. Sensorerne måler også bådens præstation på mange parametre, hvilket herefter samles som datasæt i SAP Sailing Analytics, der i realtid præsenteres for holdene, som dermed hurtigere kan analyse og forbedre deres præstationer. De nye muligheder for at indsamle flere data vil også forbedre sejlsportsoplevelsen for både medier og sejsportsfans.

Ved hjælp af et lasermålingssystem kan holdene nu fx få vist, hvad bådens optimale foilhøjde vil være i forskellige scenarier, alt efter vind- og havforhold, hvilket også kan måles op mod bådens hastighed. ”Det går fremad for hver dag med at lære den nye båd at kende, og i sidste måned fik vi chancen for at navigere med de nye sensorer i forbindelse med træningen i Dubai. Ved at analysere og teste data fra flere sejladser, vil vi vænne os endnu hurtigere til bådene, hvilket vi give os en stor fordel til første del af den nye sæson i Oman”, forklarer danske Jes Gram-Hansen, som er co-skipper på SAP Extreme Sailing Team.

Første del af Extreme Sailing Series sluttede 19. marts efter 4 dages sejladser og blev vundet af team Oman Air. Sæsonen fortsætter d. 29. april i Qingdao i Kina.

Mere information om SAP Sailing Analytics kan findes her.

Mere information om Extreme Sailing Series™ kan findes her.

• Data, Telekommunikation, IT

• big data
  • extreme sailing series
  • sap extreme sailing team
  • sap sailing analytics
  • oman
  • muscat
  • jes gram-hansen
  • mobility

SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware og hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring. Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder – gør SAP mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt for at være længder foran konkurrenterne. SAP applikationer og services gør det muligt for mere end 300 000 kunder at optræde professionelt, tilpasse sig løbende og til at udbygge forretningen på en bæredygtig måde. For mere information, se www.sap.com/denmark.

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234

Pressekontakt Director Communications, Nordic & Baltic region Pressekontakt +46 (0)8 587 72798