Magnussen og Schweinsteiger har en fælles fordel

Det er langt fra kun mållinjeteknologi og øget brug videokameraer, der præger de teknologiske landvindinger i international topsport i disse år. Indsamlingen af statistisk data får hele tiden større betydning og er nu essentiel i mange sportsgrene. Den globale softwarevirksomhed SAP har udviklet et analytisk databasesystem, SAP HANA, der i realtid bl.a. kan analysere atleternes præstationer.

Formel 1

Et af de teams i motorsportens verden, der i høj grad udnytter SAP HANA, er McLaren-Mercedes. De har anvendt løsningen siden 2012, og systemet tillader dem på et splitsekund at analysere forskellige løbsfaktorer, og hjælper dem med at tage beslutninger, mens løbet køres. Analyserne kombinerer både historisk data og fremtidige projektioner, til f.eks. at planlægge den optimale pitstop-strategi og tilpasse kørestilen i realtid. Analyserne baseres på data fra 120 sensorer, der er tilkoblet bilens motor. Tilsammen indsamler sensorerne over 3 TB data på ét løb, og udregner over 20.000 mulige kørselssituationer, der i realtid sendes til teamets ingeniører.

Tysk fodbold

Det er ikke kun i motorsport, at Big Data udnyttes. Det tyske fodboldlandshold brugte også specialdesignet SAP HANA-software under VM i Brasilien. Softwaren blev brugt til at indsamle store mængder data om både de tyske spillere og om modspillernes præstationer. Softwaren, kaldet SAP Match Insights, præsenterer dataen gennem et grafisk interface, bygget med SAPs datavisualiseringsværktøj Lumira. Det var vigtigt for teamet bag det tyske landshold, at interfacet skulle være nemt at bruge, og der blev derfor udviklet en app, som både trænere og spillere kunne bruge til at opnå værdifulde indsigter i spillet. Efter den store succes det tyske landshold havde med løsningen, planlægger SAP nu at tilbyde Match Insights som løsning til andre kunder.

Fra NBA til Dansk Sejlunion

Den amerikanske basketballorganisation NBA bruger også SAP HANA til at tilgå data om spillet. NBA har endda gjort både historisk og realtid data offentligt tilgængeligt, så alle gratis kan finde oplysninger om f.eks. historiske kampresultater, de seneste sæsoners bedste opstillinger og statistik på samtlige spillere i NBAs historie.  Som noget nyt har også Dansk Sejlunion indgået aftale med SAP, der har udviklet SAP Sailing Analytics. Dette analyseværktøj kan indsamle information om position, hastighed, distance mm. Denne form for data tillader sejlerne at optimere deres strategi i realtid mellem heats. Desuden muliggør analyseværktøjet, at sporten bliver mere levende for publikum, der kan følge løbene helt tæt gennem live opdateringer af bådenes positioner.

Man kan høre mere om Big Datas indflydelse på sportens verden under SAPs Big Data Truck Tour, der finder sted i Danmark fra den 18. august til 2. september.

SAP Big Data Tour i Danmark:

18. august  Bredebro, Ecco

19. august  Århus, Arla

20. august  Gentofte, DONG

21. august  København, Sydhavn

Se mere om eventet: http://youtu.be/G7ttl8w366A

For yderligere information kontakt:

Ellen Vig Nelausen, Nordic Employee Communications, CSR and Media Relations, M: +45 2923 3234, E:  ellen.vig.nelausen@sap.com

Claes Lautrup, Burson-Marsteller, M: +45 50509491, E: claes.lautrup@bm.com

• Data, Telekommunikation, IT

• big data
  • formel 1
  • tyske landshold
  • fodbold
  • big data tour

SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware og hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring. Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder – gør SAP mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt for at være længder foran konkurrenterne. SAP applikationer og services gør det muligt for mere end 261000 kunder at optræde professionelt, tilpasse sig løbende og til at udbygge forretningen på en bæredygtig måde. For mere information, se www.sap.com/denmark og følg os på Twitter @SAPDANMARK.

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234

Pressekontakt Director Communications, Nordic & Baltic region Pressekontakt +46 (0)8 587 72798