SAP lancerer ny prismodel for digital adgang

På baggrund af et omfattende samarbejde med brugergrupper, kunder, partnere og brancheanalytikere, annoncerer SAP SE (NYSE:SAP) i dag en ny salgs-, revisions- og prismodel for softwarelicenser via digital adgang – også kendt som ”indirekte brug”.

Den nye tilgang gør det lettere for kunderne at bruge og betale for SAPs softwarelicenser. Med den nye model skelnes mellem direkte/menneskelig adgang og indirekte/digital adgang[1], samtidig med at reglerne for licensering, brug og compliance præciseres.

Ny prismodel

Den nye model – der er den første af sin slags i forretningssoftware-industrien – løser de udfordringer, som mange kunder har haft med priser på indirekte/digital adgang.

Historisk har kunderne i de fleste tilfælde betalt for SAP ERP på baggrund af antallet af brugere. I takt med at flere systemer har fået adgang til SAP-systemet, er kundernes efterspørgsel på en alternativ tilgang til prissætning øget.

SAPs nye model omfatter den digitale kerne - SAP S/4 HANA og SAP S/4 HANA Cloud - samt SAP ERP-løsninger.

Eksisterende kunder kan vælge at blive på den nuværende model eller flytte over til den nye dokument-baserede prismodel – alt efter hvad der passer dem bedst.

Konverteringstilbud er til rådighed for kunder, der ønsker at flytte til den nye prismodel.

Klar opdeling mellem licenssalg og revision og compliance

SAP introducerer også nye organisatoriske ændringer, som adskiller afdelingerne for licenssalg og afdelingerne for revision af licensforbrug.

SAP og kunder har indimellem kæmpet med at forene ældre kommercielle aftaler med nye krav og digitale processer. I diskussioner om indkøb af nyt software har dette af og til ledt til frustration.

De organisatoriske ændringer betyder, at arbejdet med salg og revision af licensforbrug kan køre uafhængigt, og at kunder og SAP-kundeansvarlige alle kan samarbejde mere frit.

SAP planlægger desuden at introducere funktioner, som gør kunderne i stand til selv at måle deres brug og licensforbrug.

Tidslinje og yderligere oplysninger

SAP begyndte arbejdet med at udrulle de nye politikker for licens, salg og revision af licensforbrug i april 2018. I de kommende måneder får kunderne hjælp til uddannelse og værktøjer til at vurdere, hvilken model, der er den rigtige for dem. Mere information om den nye prismodel kan findes her: http://www.sap.com/indirectaccess

SAP globale ledelse

Executive Board Member Adaire Fox-Martin, Co-President of Global Customer Operations”SAP er bygget på en arv af tillid, empati og gennemsigtighed i forholdet til vores kunder. Selvom industrien og kundernes krav ændrer sig løbende, ændrer dette sig ikke. Efter en grundig gennemgang af processer og rutiner for indirekte adgang – og efter omfattende feedback fra alle interessenter – præsenterer vi derfor denne nye engagementsmodel til vores sælgere, der giver brancheførende gennemsigtighed. Vi ønsker at bygge livslange relationer til vores kunder, og vi vil fortsætte utrætteligt med at innovere for at sikre de bedste forretningsresultater for hver enkelt en af dem.”

Executive Board Member Christian Klein, Chief Operating Officer”I lyset af den digitale tidsalder og efter at have talt med vores kunder, mener vi, at en justering er nødvendig. Ved at tilbyde en ny prissætning og licensmodel, giver vi vores kunder mere gennemsigtighed, forudsigelighed og konsistens. Jeg har tillid til, at disse tre aspekter vil anspore vores kunder til fortsat at investere i digitale forretningsmodeller.”

SAP brugergrupper

Geoff Scott, CEO, Americas SAP User Group (ASUG)“Jeg synes, at det er prisværdigt af SAP, at de indgår i en åben og tankevækkende dialog med deres kunder om licensiering. Vi har gjort store fremskridt på mange vigtige områder, der præsenteres i dag og flere detaljer og indsigter vil følge i de kommende dage. Jeg ser frem til at modtage feedback nu, hvor vi fortsætter denne vigtige rejse sammen med SAP.”

Andreas Oczko, bestyrelsesmedlem Operations/Service & Support og næstformand i bestyrelsen for Tysklands SAP User Group (DSAG) ”Ændringerne af prismodel, salg, licensrevision og compliance, som SAP nu præsenterer, er resultatet af intensive workshops og diskussioner med DSAG. Med hjælp fra SAPs bestyrelse har vi udviklet en vision for fremtidig indirekte brug og formuleret nøgleelementer i den nye licensmodel. Dette er et første vigtigt skridt mod at fjerne forhindringer for digital transformation og mere vil følge. SAP og DSAUG fortsætter samarbejdet om en hidtil uset prismodel for Internet of Things (IoT).”

Gianmaria Perancin, bestyrelsesformand for SUGEN (SAP User Group Executive Network) og USF (SAPs fransktalende brugergruppe)“Vi byder det velkomment, at SAP nu lancerer en ny prismodel, der er mere gennemsigtig og enkel for kundernes fremtidige brug af SAP. Der skal gøres endnu mere for at vise kunderne, at den nye model også er omkostningsneutral for deres eksisterende brug. Kunderne skal være forsikret om, at de, hvis de troede, at de var korrekt licenseret efter f.eks. kommunikation med SAP eller tvetydige kontraktbestemmelser, ikke modtager nye licensgebyrer.”

Industrianalytiker

R “Ray” Wang, CEO, Constellation Research“Digital transformation har fået alle virksomheder til at gentænke, hvordan de skaber forretningsmæssig værdi for deres kunder. I takt med at virksomheder ændrer deres forretningsmodeller fra at sælge produkter til tjenester, fra tjenester til oplevelser og fra oplevelser til resultater udvikler de også deres prismodeller. Leverandører af forretningssoftware ønsker ikke kun at ændre og modernisere deres prissætning for at tilpasse sig en resultatbaseret prissætningsmodel. De ønsker også at finde modeller, der giver kunderne mulighed for at holde sig til deres kurs, få værdi for deres eksisterende investeringer og forandre deres forretningsmodeller på en måde, der er retfærdig.”

[1] Direkte/menneskelig adgang sker, når folk logger på for at bruge SAP Digital Core ved hjælp af en brugergrænseflade, der leveres med eller som en del af SAP-softwaren. Indirekte adgang/digital adgang foregår, når enheder, robotter, automatiserede systemer mv. har direkte adgang til Digital Core. Det sker også, når mennesker, eller en hvilken som helst enhed, indirekte bruger Digital Core via en ikke-SAP formidlingstjeneste, f.eks. en brugerdefineret løsning eller et tredjepartsprogram.

• Data, Telekommunikation, IT

• sap danmark
  • #makedigitalreal
  • digital transformation
  • sap prismodel direkte og indirekte adgang
  • sap direct access pricing
  • sap indirect access
  • sap licensering
  • licensmodel
  • indirekte/digital adgang
  • direkte/menneskelig adgang
  • direct access pricing

SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware og hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring. Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder – gør SAP mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt for at være længder foran konkurrenterne. SAP applikationer og services gør det muligt for mere end 378 000 kunder i over 180 lande at optræde professionelt, tilpasse sig løbende og til at udbygge forretningen på en bæredygtig måde. For mere information, se www.sap.com/denmark.

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234

Pressekontakt Director Communications, Nordic & Baltic region Pressekontakt +46 (0)8 587 72798