SAP udpeger tidligere direktør som ny dansk landechef

Jørn Jacobsen vender tilbage til en velkendt rolle, når han i dag tiltræder som ny Country Manager for SAP Danmark. En post han bestred fra 2011 til 2014. Efter et par år som bl.a. headhunter, vendte han tilbage til SAP i 2016 som nordisk ansvarlig for Innovation & Technology. Jørn Jacobsen skal øge fokus på it-talenter og kundernes digitale transformation. Samtidig udvides den nordiske ledelse med fire cloud-ansvarlige danskere.

SAP har udpeget Jørn Jacobsen, nuværende ansvarlig for Innovation & Technology i Norden, som ny Country Manager i Danmark. Jørn Jacobsen skal lede SAP Danmarks ca. 200 medarbejdere, der til daglig understøtter og rådgiver virksomheder og organisationer om digital transformation inden for en lang række industrier. Jørn Jacobsen afløser Anders Feddersen, der har haft posten siden 2014.

Ifølge Jørn Jacobsen bliver en af hans vigtigste opgaver at videreudvikle organisationens kompetencer i forhold til at hjælpe virksomheder med at få styr på data, innovation og nye forretningsmodeller.

”Jeg glæder mig til endnu engang at indtage rollen som Country Manager for Danmark. Det gør jeg med en bevidsthed om, at jeg ikke skal løse de samme opgaver som sidst. Der er kommet endnu mere tryk på den digitale udvikling. Derfor skal vi som organisation arbejde endnu hårdere for at styrke vores kompetencer til bedre at hjælpe danske virksomheder med yderligere at sætte strøm til deres processer og gentænke forretningsmodeller, der i visse tilfælde ikke har ændret sig væsentligt i mange år.” udtaler Jørn Jacobsen.

Fire danske cloud-ansvarlige indtræder i nordisk ledelse
Samtidig med udnævnelsen af Jørn Jacobsen udvider SAP sin nordiske ledelsesgruppe med yderligere fire danskere – alle med fokus på cloud-teknologi.

Det er Jens Bager, nordisk ansvarlig for SAP SuccessFactors (cloud baserede HR-løsninger), Jonas Almstrup, nordisk ansvarlig for SAP Hybris (cloud-baserede løsninger indenfor marketing, salg, service og eCommerce), Jens Jacobsen, nordisk ansvarlig for SAP Ariba (cloud-baserede indkøbsløsninger) og Morten Karas, nordisk ansvarlig for SAP HANA Enterprise Cloud (private cloud-baserede løsninger til bl.a. SAP’s Cloud ERP løsning S/4 HANA), som alle træder ind i den nordiske ledelse under Martin Schirmer.

Fokus på talenter

I sin tid som landechef fra 2011-2014 var Jørn Jacobsen med til at implementere SAPs globale talentakademi i Danmark, der er målrettet lovende unge talenter med et ønske om en fremtid i it-branchen. Nu – fire år efter – kan Jørn atter sætte sig i direktørstolen, hvor han vil have endnu mere fokus på at udvikle og tiltrække talenterne til SAP Danmark.

”Et af mine mål bliver at øge vores fokus på den interne talentudvikling. Det er glædeligt at se, at vores SAP Academy allerede har givet gode resultater i Norden, og det er noget, vi vil udbygge fremover. Der er netop behov for at få de bedste kandidater – uanset køn – hvis man skal have succes med at rådgive og understøtte så mange virksomheder, som vi gør i SAP Danmark.” siger Jørn Jacobsen.

SAP Academy er et globalt uddannelsesforløb, hvor unge talenter igennem et år trænes i salg eller pre-sales. En del af træningen foregår på et særligt SAP Campus i Californien, hvor deltagerne fra 40 lande studerer og sparrer med hinanden.

Om Jørn Jacobsen
Jørn er gift med Maria, med hvem han har to børn på 19 og 20 år. Privat er Jørn Jacobsen fan af FC Barcelona, der sammen med løb, golf og cykling præger fritiden.

• Data, Telekommunikation, IT

• country manager danmark
  • sap s/4 hana enterprise cloud
  • sap hybris
  • sap succcessfactors
  • sap ariba
  • jens jacobsen
  • morten karas
  • jonas almstrup
  • jens bager
  • jørn jacobsen
  • sap danmark
  • digital transformation

SAP er verdens førende leverandør af virksomhedssoftware og hjælper virksomheder af alle størrelser og fra alle brancher med bedre forretningsstyring. Fra forvaltning til bestyrelseslokalet, lager til butik, desktop til mobile enheder – gør SAP mennesker og organisationer bedre i stand til at samarbejde og benytte forretningsmæssige informationer mere effektivt for at være længder foran konkurrenterne. SAP applikationer og services gør det muligt for mere end 365 000 kunder i over 180 lande at optræde professionelt, tilpasse sig løbende og til at udbygge forretningen på en bæredygtig måde. For mere information, se www.sap.com/denmark.

Ellen Vig Nelausen

Pressekontakt Nordic Communications Manager +45 2923 3234

Pressekontakt Director Communications, Nordic & Baltic region Pressekontakt +46 (0)8 587 72798