SATS præsenterer sin årsberetning for 2018

SATS leverede et stærkt økonomisk resultat med en EBITDA på NOK 531 millioner (10 % YoY-vækst), hvilket indikerer, at 2018 har været et fantastisk år for SATS. I løbet af året voksede antallet af medlemskaber, og SATS medlemmer gennemførte mere end 27 millioner træningssessioner i alt i SATS træningscentre, hvilket beviser, at virksomheden fortsat leverer i overensstemmelse med sin vision “making people healthier and happier”.

I dag præsenterer SATS sin årsberetning for 2018. SATS Group har øget sit overskud betydeligt i 2018, som har resulteret i en underliggende EBITDA-vækst på 9,9 % til NOK 531 millioner, hvilket er en stigning fra NOK 483 millioner i 2017. Med sine 700.000 medlemmer og 250 træningscentre fordelt over fire lande indtager SATS Group en enestående position inden for sundheds- og wellness forretningsområdet, som er i kontinuerlig vækst.

SATS' årsberetning viser en solid balance og en sund likviditet, hvilket udgør et stabilt grundlag for fortsat vækst. Virksomhedens målsætning er at ekspandere yderligere i løbet af de kommende år, både via virksomhedsovertagelser, åbning af nye fitnesscentre og udvidelse af det eksisterende produktsortiment.

Udvidelse af produktsortimentet
I løbet af 2018 har SATS gennemført ca. 400.000 træningssessioner med mere end 7.500.000 deltagere. SATS tilbyder et udvalg af gennemprøvede koncepter, såsom Cycling, Crosstraining, Indoor Running og Bootylicious samt en lang række helt nye koncepter, f.eks. Rock the Bike, Cardio Energy og Pure Strength.

SATS er helt på forkant med sin produktudvikling, der er baseret på kundefeedback og -analyse, og som følge heraf er virksomheden i stand til at introducere nye træningsprodukter på massemarkedet. Sidste år lancerede SATS en ny medlems-app med sociale funktioner, træningsstatistikker, holdbooking og udvidede aktivitetsfunktioner. Virksomheden har også forbedret sin hjemmeside og fået et bredere tilbud inden for online træning. SATS vil fremadrettet have et stærkt fokus på produktinnovation med henblik på at skabe en bedre træningsoplevelse for sine medlemmer samt sine potentielle medlemmer.

-Vores passion er at hjælpe mennesker med at blive sundere og gladere. Vi vil opnå dette ved altid at have det bedste produkttilbud til vores medlemmer – både rent fysisk i vores træningscentre, uden for centrene og digitalt. Derfor vil vi fremadrettet fortsætte med at investere betydeligt i vores produktudvikling med henblik på at hjælpe vores medlemmer til at blive endnu mere aktive. Vi ønsker også at vokse og ekspandere inden for det større sundheds- og fitnessområde. Og fremadrettet ønsker vi også at teste adskillige nye koncepter inden for f.eks. ernæring og livsstil, fysioterapi og muligvis også inden for sundhedsforsikring, siger Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

Nøglen til succes
Med sine mere end 11.000 medarbejdere forsøger SATS gennem professionel og personlig vejledning at motivere medlemmerne til at blive mere aktive.SATS har et mål om at sikre, at alle medarbejdere har fuldt fokus på at gøre træningen lettilgængelig, og at medarbejderne kan inspirere og møde enhver på hans/hendes eget niveau. For at opnå dette, fokuserer SATS på at tiltrække de bedste og mest motiverede medarbejdere og ligeledes give dem udviklingsmuligheder.

-Vi har næsten 11.000 ekstraordinære kolleger inden for SATS-familien, og enhver af dem er afgørende for, at vi kan opnå succes. Uden den passion og energi, som vores træningsinstruktører, servicemedarbejdere, personlige trænere og centerledere besidder, ville vi ikke kunne hjælpe vores medlemmer til at få succes. Jeg vil gerne takke hele SATS-teamet for jeres hårde arbejde og engagement. I bidrager alle til, at vores medlemmer får et bedre liv, siger Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

SATS tror på fitness som et karriereforløb, hvilket betyder, at virksomheden stræber efter at skabe processer, der gør medarbejderne i stand til at nå deres fulde potentiale. Virksomheden tilstræber at tilbyde tydelige karrieremuligheder, uanset hvilken stilling medarbejderen besidder, og at tilbyde en konkurrencedygtig lønpakke samt incitamentsmodeller, der belønner hårdt arbejde og stærke præstationer.

SATS' tilstedeværelse
SATS er klart markedsledende i Norden med strategisk stærk position i landenes hovedstæder. I 2018 fortsatte virksomheden med at udvide sin portefølje af træningscentre gennem virksomhedsovertagelser i både Oslo og Stockholm samt opkøb af ubebyggede grunde i f.eks. Bergen og Helsinki.

-Vi fokuserer på at opbygge stærke klynger af træningscentre, hvor vores medlemmer – og potentielle medlemmer – kan træne, som det passer dem; dér, hvor de bor og arbejder, og dér, hvor deres venner bor. Som eksempel kan nævnes, at vi har næsten 60 træningscentre i både Oslo og Stockholm, og at vi dækker næsten alle de centrale offentlige transportknudepunkter i disse storbyer. Vores medlemmer har adgang til et særdeles omfattende produktudbud, og de fleste af vores medlemmer besøger mere end ét træningscenter med regelmæssige mellemrum. Dette gør det lettere for vores medlemmer at være aktive og opretholde gode træningsvaner, siger Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

I løbet af 2018 foretog SATS en rebranding af 22 Fresh Fitness-træningscentre på tværs af de nordiske lande med henblik på at styrke sin "klyngeposition" og forenkle produkttilbuddet. Fra begyndelsen af 2019 blev SATS også samlet under SATS-brandet i Norge med henblik på at reducere brand-kompleksiteten i virksomhedens porteføjle. ELIXIA-brandet opretholdes kun i Finland.

I januar 2019 fuldførte SATS opkøbet af 39 træningscentre i Danmark fra fitness dk, og disse centre er blevet integreret i SATS i løbet af første kvartal 2019. Dette opkøb har gjort SATS Group til den tredjestørste fitnesskæde i Europa målt efter omsætning og den eneste kæde, der har træningscentre i alle de fire nordiske lande.

-2019 er allerede i fuld gang, og tempoet har været usædvanligt højt. Vi fokuserer på at hjælpe vores medlemmer til at få en mere aktiv livsstil, og indtil videre – alene i år – træner vores medlemmer mere end nogensinde før. Vi har også budt mere end 1.400 nye kolleger i Danmark og 100.000 danske medlemmer velkommen i SATS-familien. Sammen gør vi alle en stor indsats for at gøre mennesker sundere og gladere, og vi er 100 % engagerede i at bidrage til en positiv forskel i vores medlemmers liv, siger Sondre Gravir, CEO for SATS Group.

SATS' fulde årsberetning inkl. bæredygtighedsrapport er vedlagt.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, bedes du kontakte:
Malin Selander, Head of Communication & PR SATS
malin.selander@sats.se +46 70 4264006

• SATS er en del af SATSGROUP som ejes af Altor (51 %) og TryghedsGruppen (49 %). SATSGROUP omfatter mærkevarer såsom SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance og Metropolis.