En succesrig vognmandsforretning baseret på chaufførglæde og begejstring

Jakob Pedersen driver en succesrig vognmandsforretning baseret på chaufførernes glæde ved arbejdet og begejstring for lastbiler. En entusiasme der karakteriserer hele firmaet lige fra chefen selv over chaufførerne til koner, kærester og børn.

Jakob har succes med V8, økonomikørsel og masser af glade chauffører, der elsker at tage på udstilling og hente pokaler til chefen. Han har selv trukket en stor del af slæbet bag rattet på landevejen, indtil butikken ganske enkelt blev for stor.

- Jeg kørte selv indtil for et års tid siden. Da satte jeg bilen for at være lidt hjemme på kontoret. Så er der også den fordel, at jeg kan starte dagen på kontoret og så gå hjem og spise morgenmad sammen med familien, forklarer den unge vognmand, der bor et stenkast fra forretningen.

- Sidste år nåede vi op på 14 biler. Det er meget, når man også skal nå at passe telefonen. Det går bare ikke, når man også skal køre lastbil, og der bliver trukket i én fra alle sider. Både chauffører og kunder skal jo have en ordentlig behandling, og til sidst var det bare ikke til at få de to ting til at hænge sammen.

Scania-entusiast

Han har fået lastbiler ind med modermælken. Alle med griffen i logoet; og det bliver der ikke lavet om på.

- I mine helt unge dage arbejdede jeg på nogle gårde, men ellers har jeg aldrig prøvet andet. Jeg startede for mig selv, da jeg var 28, og min far havde 40 års jubilæum.

I dag er han 37 år og har altså bygget en solid vognmandsforretning med 14 biler op på bare ni år.

- Efter det første år havde jeg fem biler, og det har altid kun været Scania. Det har jeg fået ind med flasken. Jeg er vel mere eller mindre Scania-fanatiker, tilstår han og får udelukkende løftede øjenbrug for indrømmelsen af det åbenlyse fra fru Jannie, der står ved siden af ham og nikker med et overbærende smil.

- Jeg har da været oppe og se Volvo-fabrikken, og deres sælgere kommer her da også. Og for ikke så længe siden var jeg også nede og se DAF-fabrikken. Men indtil videre kører vi Scania, fastslår han og tilføjer, at han altid har været heldig med at få nogle meget engagerede chauffører.

Og de to ting hører uløseligt sammen i den traditionsbundne vognmandsforretning.

Fabriksarbejdere

På diverse udstillinger rundt om i Nordeuropa henter de en jævn strøm af pokaler for deres flotte Scania'er.

- Alle deltager i udstillinger på helt frivillig basis. De fylder deres rådighedstid helt ud hver dag, og så vasker de bilen om lørdagen. Nogle chauffører kører for store vognmænd i faste rytmer. Dem kalder mine chauffører for fabriksarbejdere, siger den stolte chef, mens chaufførerne samles på pladsen uden for kontoret og gør klar til at tage på udstilling i Nykøbing. Koner og kærester. Hygge og højt humør. Det er den fælles kærlighed til lastbilerne og livsstilen, der binder Jakob Pedersen Transport sammen.

- Jeg stiller ikke krav om, at de skal tage på udstilling med bilerne. Vil de hjem og holde weekend, så er det også helt i orden. Det er arbejde først, udstilling bagefter, deklarerer han og konstaterer, at 'udstillerne' er rigtigt gode til at lave opsøgende arbejde lørdagen før, så de kan holde fri og være med på udstilling den næste weekend.

Netop hengivenheden til lastbilerne er en afgørende faktor for, at Jakob Pedersen Transport fremstår nærmest pletfri i det danske gadebillede, og derfor får chaufførerne også stor indflydelse på, hvordan de skal indrettes.

- Jeg bestemmer, hvordan den skal males. Lakeringen er jo en del af markedsføringen efterhånden. Så må de selv om, hvordan den skal indrettes. Det er jo ikke dét, der sprænger budgettet.

Kun V8'ere - og sekser

Bag kølergitteret er der dog en enkelt - meget vigtig - detalje, der går igennem hele flåden som en rød tråd.

- Vi har kun V8'ere - og så en enkelt 6'er, siger han med henvisning til en økonomisk R450'er, han har til at køre Tyskland.

Men selv om det kan virke voldsomt med store V8'ere i samtlige biler, som i nogle tilfælde udmærket kunne nøjes med en mindre motor, så er det en fuldstændigt bevidst strategi fra den unge vognmand.

- Det kan svare sig ved, at jeg får nogle chauffører, der går op i deres biler. De har nogle gode biler, som de passer på. Hellere et olieskift for meget end en gang for lidt. Hvis nu du har en lastbil, der bare banker igennem i fem år, så er den færdig. Men hvis du passer dem løbende og holde dem pæne, så holder de længere, og du får mere for dem, når du skiller dig af med dem. Så det kan godt betale sig.

Roterende Coaching

Der er altså mere end bare indkøbspris og langt på literen, der bestemmer tallet på den endelige bundlinje for en bil. Det betyder dog ikke, at han helt konservativt bare brøler V8 og pedalen i gulvet, når han sender sine folk af sted på en lang arbejdsdag. Økonomikørsel, Driver Support og alle Scanias øvrige teknologier til vedligeholdelse og mådehold bliver hilst velkommen.

- Jeg har det rigtigt fint med den nye teknologi. Vi har fire coaching-aftaler, så vi hele tiden har fire chauffører tilknyttet. Det giver gode resultater. En anden ting er ugerapporterne, og det er jo nemt, når det hele er samme system.

Og til at overvåge sin voksende flåde bruger han Scanias flådestyring.

Fleet Manager-portalen er jo rigtigt praktisk. Jeg bruger den, når en kunde ringer og spørger, hvornår en bil kan være fremme. Nogle af chaufførerne var lidt trætte af, at vi lå og ringede for at høre, hvor de blev af. Nu kan vi se det på portalen eller i appen, så vi ikke behøver at ringe til dem mere, så chaufførerne er også glade for det.

Faktaboks til traktor, T142 og R560:

Traktoren har været min farfars. Det var en rød Massey Ferguson 35, som vi har sat i stand. Jeg fik istandsættelsen som en gave af min kone Jannie til min 36-års fødselsdag. Den har tilhørt min farfar, som var bondemand, og T142'eren ved siden af var min fars. Så det er lidt nostalgisk at stå her mellem min farfars traktor og min fars lastbil, som også er den bil, jeg lærte at køre lastbil i. Jeg var vel ikke mere end ni-ti år, da min far gik ind og skrev sedler, mens jeg kørte ned og læssede i Faxe kalkgrav. Så var vi lissom videre, griner Jakob Pedersen, der har kørt lastbil, siden han var seks år.

Trækkeren, som er en R560, er den, der i daglig tale går under navnet 'Vogn 1'.

• Livsstil

• flådestyring