Sådan får man succes med sin strategi for alternative brændstoffer

I Tyskland indgår HAVI og Scania i et partnerskab om alternative brændstoffer, og det går strygende. Snart vil HAVI drive en af landets største køretøjsflåder på flydende gas – kun seks måneder efter at have introduceret de første gasdrevne køretøjer.

HAVI i Tyskland fik for nylig yderligere ni gasdrevne lastbiler og er dermed godt på vej til at have 35 gasdrevne køretøjer på distributionscenteret i Duisburg ved udgangen af juni. For at sætte skub i udviklingen frem mod lavere CO2-udledninger øger HAVI samtidig sit netværk af tankstationer med flydende gas.

Lavere emissioner og mere støjsvage køretøjer
"Vores partnerskab med Scania er en succes og styrker vores førerposition, når det gælder bæredygtighed i logistiksektoren", lyder det fra HAVI. Målet med partnerskabet er, at op til 70 % af HAVI's køretøjsflåde i 2021 skal være skiftet til alternative brændstoffer i flere af de europæiske lande, HAVI opererer i.

Ud over at udlede færre emissioner er de gasdrevne lastbiler også meget mere støjsvage.

Disse fordele bliver stadig vigtigere i takt med, at udsigten til lavemissionszoner, vejafgifter og dieselforbud i europæiske byer bliver stadig større. "For vores kunder bliver det mere og mere vigtigt med bæredygtige forsyningskæder med de lavest mulige emissioner. Med vores flåde på flydende gas bidrager vi til at gøre vores kunders forsyningskæder og produkter mere bæredygtige", siger adm. direktør Roland Schmidt fra HAVI Logistics i Tyskland.

Voksende efterspørgsel på alternative brændstoffer
Efterspørgslen på bæredygtige transportløsninger vokser på det tyske marked. "Derfor er det vigtigt, at infrastrukturen af tankstationer med gas også udvikles for at bane vej for et mere bæredygtigt transportsystem", siger Stefan Ziegert, produktansvarlig for bæredygtige transportløsninger hos Scania i Tyskland og Østrig. "Når produktionen af bæredygtig biogas øges, kan den blandes med naturgassen, som er mere udbredt i dag. Biogas muliggør reduktioner af CO2-emissionerne på omkring 90 %".

"Vores strategi er blevet en succes, og det var altafgørende, at vi åbnede vores egne stationer"

Tysklands netværk af tankstationer til flydende gas udvikler sig stadig langsomt. I november 2018 åbnede HAVI derfor landets fjerde tankstation til flydende gas, og endnu en station skal efter planen åbne i starten af 2020. "Vores strategi om bæredygtige brændstoffer er blevet en succes, og det var altafgørende, at vi åbnede vores egne stationer", forklarer Torsten Oldhues, adm. direktør for driftsafdelingen hos HAVI.