3 nye Scania busser til Tide Bus – Passagerer på Langeland forkæles

En af Danmarks store busoperatører, Tide Bus Danmark A/S, har tre nye Scania Citywide Suburban LE busser på vej. Og der er kræset for detaljerne i form af skræddersyet interiør, chassis og klimaanlæg for at forkæle passagererne på Langeland

”Busserne skal køre på Langeland og det kan blive en tur på helt op til en time. Derfor er det vigtigt at vi gør turen så behagelig som muligt, både for passagererne og chaufførerne” siger Ulla Werenberg Andersen, Projektmedarbejder hos Tide Bus Danmark A/S.

For de mindste er der også stor fokus på sikkerhed. Undersøgelser viser, at bagvendte barnestole er det sikreste for børn op til 15 kg., derfor har busserne 2 stk. Sit-Safe barnestole integrerede i stoleryggen. Samtidig giver det mulighed for sikker og god kontakt til barnet på turen.

For alle passagerer gælder det blandt andet, at de kan nyde godt af aircondition. Dette giver et bedre arbejdsklima for chaufføren og komfort for passagererne. Derudover er der underholdning og information sker fra dobbelte infotainmentskærme.

Bustypen er den handicapvenlige landevejsbus, hvilket var et krav fra trafikselskabet Fynbus. Det betyder blandt andet at de har en elektrisk handicaprampe ved midterdøren samt el-skydedøre ved både fordøren og midterdøren.

På grund af de lange distancer, er der som en ekstra hjælp til chaufførerne lavet en separat boks i busserne til opbevaring af blandt andet olie og sprinklervæske, så de altid har det lige ved hånden.

Miljøet er der også tænkt på. Euro 6-motoren reducerer emissionerne og øger ydeevnen og derudover kan busserne tilmed køre på HVO, der i modsætning til traditionel fossil diesel, er produceret 100% fossilfrit ud fra affaldsprodukter.

Af andre tekniske detaljer på de 13m Scania Citywide Suburban LE kan nævnes:
Døre 1-2-0, 280HK, ZF Ecolife 6 trins gearkasse, 43+3 siddepladser / 45 ståpladser . Gitterkonstruktion opbygget i rustfrit stål, separate startbatterier, infotainmentudstyr og og videoovervågning med integration til Fynbus IT system, 220V strømomformer med udtag ved hver dobbeltstol.

Busserne står hos Scania i Odense der forestår den sidste klargøring, og som skal assistere ved driftsstart samt stå for de komplette Service & Reparationsaftaler busserne er solgt med.

Det forventes at passagerer på Langeland kan nyde godt af de nye busser fra 1. august 2018.

• Transport