Danmarkspremiere på ​Abildskous første Scania Van Hool Altano luksusbus på busmessen i Herning.

For første gang præsenteres en Scania Van Hool Altano luksusbus i Danmark. Abildskou A/S udstiller Danmarks første Scania Van Hool Altano luksusbus på Scanias stand på busmessen i Herning.

Key Account Manager Dan Schroeder fra Scania Danmark ser frem til busmessen og præsentationen af den nye Scania Van Hool Altano.

- Vi er rigtig stolte over, at Abildskou har valgt Scania Van Hool som sin næste luksusbus til Berlin-ruten som vi glæder os til at fremvise på busmessen. De mange specifikationsmuligheder på Altano’en gør, at Abildskou har fået den skræddersyet præcis efter ønske med nogle meget spændende features til gavn for passagerkomforten, siger Dan Schroeder.

Abildskou har valgt at specificere sin og Danmarks første Scania Van Hool Altano TDX21 i 3-stjernet konfiguration med plads til i alt 67 passagerer, heraf evt. én kørestolsbruger placeret ved siden af chaufføren i stedet for en dobbeltstol. Bagagekapaciteten er svimlende 14,5 m3, og bussen får meget luksusudstyr fra Van Hools omfattende udstyrsliste, herunder specialbyggede skabe, skuffer og USB-lader ved alle pladser samt air condition og toilet.

Som en ekstra detalje indrettes der plads til tre cykler inde i bussen. Indretningen med siddepladser på hele det øverste dæk giver endvidere en ekstra god panoramaudsigt for passagerne.

Vores nye samarbejdsaftale med Van Hool gør desuden, at vi påtager os det fulde service- og reklamations-ansvar på Van Hool-produkterne inkl. chassis og karosseri. Det giver kunderne maksimal uptime og tryghed, fastslår Dan Schrøder.

Luksusbussen skal indsættes på ruten Aarhus-Berlin.

Ordren kom kort tid efter, at Scania Danmark offentliggjorde et tættere samarbejde med den belgiske producent af buskarosserier Van Hool omkring salg og markedsføring af luksusbusser til det danske marked.

De fleste danskere kender nok de karakteristiske blå busser på Abildskous Linie 888 mellem Jylland og København. Abildskou driver dog også to internationale ruter fra Jylland til hhv. Hamborg og Berlin, og den nye Scania Van Hool Altano skal indsættes på ruten til Berlin.

- Vi har i mange år primært kørt med tyske busser, men da en af vores nuværende busser på Berlin-ruten står foran udskiftning, valgte vi denne gang at investere i en Scania med Van Hool-karosseri, fortæller direktør Jess Abildskou.

- Vores kommende Altano har rigtig stor passagerkapacitet og et enormt bagagerum. Samtidig er Van Hool kendt for god kvalitet og høj komfort, så det gør den til det helt rigtige valg for os. Og at den er bygget på et Scania-chassis gør det bare endnu bedre. Vi har tidligere haft mange Scania-busser og været glade for dem, så det forventer vi bestemt også at blive for den nye Scania Van Hool Altano, fastslår Jess Abildskou.

Fakta om Scania Van Hool Altano TDX21:

• 14,6 meter luksusbus med plads til 67 passagerer (63+2+2)
  • Karosseri: Van Hool Altano TDX21 højdækker med passagerstole i hele bussens længde og førerpladsen placeret separat på nederste dæk.
  • Chassis: 3-akslet Scania K450 EB 6x2*4 med styrbar bogieaksel
  • Motor: Scania DC13, 13-liters 6-cyl. rækkemotor på 450 hk, Euro 6
  • Drivline: 12-trins Scania GRSO895R gearkasse med overgear og integreret Retarder samt fuldautomatisk Opticuise gearskiftesystem.
  • Fakta om Abildskou A/S:
  • Blev etableret i 1960 som Abildskous Rutebiler med rutekørsel i Aarhus-området.
  • Linie 888 kom til i 1983 og har siden udviklet sig til en vigtig del af persontrafikken mellem Jylland og Sjælland.
  • Etablerede i 2001 fast rutetrafik mellem Aarhus og hhv. Hamborg og Berlin.
  • Råder over 22 topmoderne langtursbusser med alle tænkelige faciliteter som aircondition, toilet, flystole og meget mere.

Kom og se den nye bus til Abildskou på stand 6250 i hal H.

• Ferie

• altano
  • herning transportmesse
  • busser
  • van hool

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Erik Rolvung

Direktør, Bus & Coach Scania busser +4525518029