DLG investerer i Scania chaufførcoaching

DLG (Dansk Landbrugs Grovvareselskab) og Scania har netop indgået en stor aftale om chaufførcoaching af DLG’s ca. 140 lastbilchauffører, der skal på skolebænken hos Scania Academy for at blive endnu bedre til at udnytte dieselolien.

De mange DLG-chauffører vil i hold komme til en opstartsdag på Scania Academy i henholdsvis Kolding, Odense, Aarhus og Ishøj. Derefter vil chaufførerne blive fordelt mellem de enkelte Scania-coaches, som så vil følge hver enkelt chauffør i hverdagen og give gode råd til bedre kørestil i forhold til brændstofforbruget.

- På Scania Academy afholder vi masser af kurser, som får chaufførerne til at reducere brændstofforbruget med over 10 %. Med den efterfølgende Driver Coaching fastholder vi denne besparelse over tid, siger Erling Petersen, der er ansvarlig for Scania Academy i Danmark.

- Vi har mange eksempler på, at regelmæssig coaching af chaufførerne kan give endnu større besparelser, tilføjer han. Der er således store muligheder i aftalen for DLG, der i dag kører med et gennemsnitsforbrug på ca. 2,4 km/l på virksomhedens mange 6- og 7-akslede vogntog på op til 54 tons vogntogsvægt. En reduktion af DLG’s samlede brændstofforbrug med 10 % svarer til 400.000 liter diesel om året.

Stor betydning for driftsøkonomien

- Vi kører hvert år flere mio. tons korn, foder, gødning, og andre landbrugsprodukter til de danske landmænd. Vores moderne lastbilflåde kører mellem 8 og 10 mio. km om året, så en besparelse på dieselbudgettet på 10 % vil have stor betydning for vores samlede driftsøkonomi, siger DLG’s transportchef Jan Hoby Warner.

- Vi har rigtig mange dygtige og erfarne chauffører, men vi er overbevist om, at de med den rigtige uddannelse og motivation kan køre endnu længere på literen. Det vil samtidig reducere DLG’s CO2-udslip fra lastbiltransport med 1.000 tons om året, og det er også en vigtig faktor for os, tilføjer Jan Hoby Warner.

Scania Academy benytter aktuelle driftsdata fra lastbilerne i uddannelse og coaching af chaufførerne. En Scania Communicator-enhed i hver lastbil indsamler og overfører trådløst lastbilens driftsdata til en central server, og herfra kan Scanias coaches følge brændstofforbrug og en mængde andre data ”real time”.

- Alle vores coaches er tidligere chauffører og vognmænd, som kender hverdagen bag rattet i en stor lastbil, og som kender alle de små trick, der får lastbilen til at køre længere på literen. Samtidig kender de undskyldningerne for ikke lige at presse den sidste meter ud af dieselolien, så der er basis for en rigtig god dialog i øjenhøjde med chaufførerne, siger Erling Petersen.

- Vi har allerede haft de første DLG-hold på skolebænken, og resultaterne tegner rigtig godt. Chaufførerne er meget motiverede, så vi er ikke bange for at love, at DLG får en rigtig god forrentning af sin investering i chaufførcoaching, fastslår Erling Pedersen fra Scania Academy.

• Efteruddannelse

• uddannelse
  • lastbilchauffører

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Den danske Scania-organisation beskæftiger ca. 900 medarbejdere på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 38.500 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2012 omsatte Scania CV AB for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.