Drivlinenyheder reducerer brændstofomkostningerne med 3 procent

I de nye lastbiler fra Scania er alle Euro 6-motorer blevet udstyret med nye motorstyringssystemer. Kølekapaciteten er forbedret med de nye førerhuse hvilket bidrager til brændstofbesparelserne, hvilket selvfølgelig vil have en positiv indvirkning på rentabiliteten for Scanias kunder.

• Alle motorplatforme opnår en reduktion i forbruget på 3%.
  • Den samlede brændstofbesparelser ligger generelt på 5% takket være aero­dynamiske og intelligente funktioner.
  • Ny version af Scanias 13-liters motor med 500 hk.
  • Bremse på bundgearsakslen reducerer gearskiftetiderne i Scania Opticruise med 45%.
  • Det bliver nemmere at bruge adaptive cruise control ved langsom køkørsel.

Scania introducerer en ny version af sin 13-liters motor med 500 hk. Desuden introduceres en ny gearskiftefunktion, som sætter Scania Opticruise i stand til at foretage gearskift hurtigere og levere næsten konstant fremdrift.

- Med de nyeste opdateringer kan vi garantere en yderligere reduktion i forbruget på omkring 3% for alle dieselmotorer i vores nye lastbilgeneration, siger Björn Westman, chef for Scanias motorudvikling.

- Derudover er der selvfølgelig andre reduktioner i forbruget såsom aerodynamiske forbedringemuligheden for at vælge en bagakselgearing med en endnu hurtigere udveksling på 2,35 i situationer, hvor de rigtige kørselsbetingelser foreligger, ligesom hele specifikationen endnu bedre end tidligere kan optimeres til transportopgaven, fortsætter han.

Alle 13 liters motorer, inkl. den nye version med 500 hk som den mest avancerede, anvender nu SCR til efterbehandling af udstødningsgasserne.

- Vores 13-liters motorer har en fantastisk ydelse kun med SCR og en robust turbolader med fast geometri, konstaterer Björn Westman, chef for Scanias motorudvikling.

Blandt ændringerne er et nyudviklet forbrændingskammer og nye injektorer, som giver en besparelse på 0,2 - 0,5%. Den generelt højere arbejdstemperatur og den termostatiske oliekøling bidrager desuden til yderligere besparelser. Desuden drives ventilatorerne (som i nogle tilfælde har en større diameter) nu direkte uden energikrævende gearing. Dette kan bidrage til brændstofbesparelser på op til 1%, fordi olien bibeholder en optimal temperatur, selv ved lavere ydelse og lave udendørs temperaturer.

- Ud over motorændringerne kan kunderne forvente besparelser på endnu nogle procent, siger Björn Fahlström, Vice President, Product Management, Scania Trucks.

Der er lagt et stort arbejde i at udvikle aerodynamikken og den intelligente motorstyring. Sammenlignet med den nuværende Scania Streamline ligger denne reduktion i omegnen af 5%. For en typisk langturslastbil, som kører 150.000 km om året, betyder dette en reduktion på lidt mere end 2.000 liter diesel og dermed markant lavere brændstofomkostninger.

Bremse på bundgearsakslen sparer tid

Andre store nyheder er Scanias introduktion af et bremsesystem på bundgearsakslen som standard i de automatiserede Scania Opticruise gearkasser. I stedet for at anvende synkromeshringe til at synkronisere mellem- og hoved­akslens forskellige hastigheder i gearkassen under gearskift, som tilfældet er i de fleste konventionelle gearkasser, anvender Scania en bremse til bundgearsakslen under opgearing. Dette er muligt takket være Scanias strategi med selv at udvikle fuldt integrerede drivlinjer, hvorved akslernes indbyrdes synkronisering sker markant hurtigere, således at det næste tandhjulsdrev – hvilket er lig med det næste gear – kan indkobles næsten øjeblikkeligt.

- Denne teknologi er problemfri og gør en stor forskel hvad angår køreoplevelse og præstationer, konstaterer Magnus Mackaldener, chef for transmissionsudvikling.

- Takket være bremsen på bundgearsakslen udfører vores mest populære gearkasse til langturslastbiler, GRS905, en opgearing på 0,4 sekund, hvilket betyder, at gearskiftetiden næsten er halveret. Den er så hurtig i praksis, at den gør andre typer komplicerede, energikrævende og tunge løsninger til reduktion af gearskiftetiden overflødige.

Anvendelse af en bremse på bundgearsakslen i stedet for traditionelt synkronisering betyder, at der ikke kun opnås en kortere gearskiftetid men også en bedre opretholdelse af turbotrykket. Derfor skifter køretøjet op til næste gear med større kraft, selv om gearskiftet føles blødere end nogensinde før. Denne funktion sikrer både bedre køreegenskaber ved kørsel under vanskelige betingelser og bedre præstationer på alle typer af veje, ligesom startmomentet bevares under gearskift ifm. igangsætning.

Selv Scanias adaptive cruise control er blevet ændret, og systemet kan nu håndtere hastigheder helt ned til stilstand. Dette er naturligvis en markant hjælp f.eks. ifm. køkørsel.

Bæredygtige løsninger

- Lige siden Euro 6 trådte i kraft, har Scania tilbudt det største udvalg af motorer blandt alle producenter i Europa, siger Björn Westman, chef for motorudviklingen hos Scania.

- Ud over et stort udvalg af traditionelle, meget brændstofbesparende dieselmotorer tilbyder Scania i det nuværende lastbilprogram det største udvalg af motorer til alternative brændstoffer såsom biodiesel, FAME, RME, naturgas, biogas, ED95 og HVO.

- Vi vil gradvist lancere flere motorer til alternative brændstoffer til den nye lastbilgeneration, mens HVO allerede nu kan anvendes i alle vores Euro 6-motorer, uanset hvilken lastbilmodel der er tale om, forklarer Björn Westman, chef for Scanias motorudvikling.

- Vores målsætning for alle kunder er, at de vil kunne tilbydes en bæredygtig og omfattende skræddersyet løsning, som omfatter serviceydelser, der matcher deres specifikke behov. Hos Scania skal vi altid være i stand til hjælpe dem, uanset om de fokuserer på at opnå markedets laveste forbrug eller ønsker at indfri meget ambitiøse CO2-mål, siger Björn Westman.

Fra starten vil nedenstående Euro 6-motorer kunne leveres i Scanias nye lastbilgeneration. Og flere versioner følger:

MotortypeMaks. ydelse ved omdr./min.
Maks. drejningsmoment ved omdr./min.
13-liters
370  hk
410 hk
450 hk

500 hk

DC13 141 410
DC13 148 450
DC13 155 500

Følger senere
302 kW (410 hk) ved 1.900 omdr./min.
331 kW (450 hk) ved 1.900 omdr/min.
373 kW (500 hk) ved 1.900 omdr/min.

Følger senere
2.150 Nm ved 1.000-1.300 omdr./min.
2.350 Nm ved 1.000-1.300 omdr./min.
2.550 Nm ved 1.000-1.300 omdr./min.

16-liters

520 hk
580 hk
730 hk

DC16 105 520
DC16 106 580
DC16 107 730

382 kW (520 hk) ved 1.900 omdr./min.
427 kW (580 hk) ved 1.900 omdr./min.
537 kW (730 hk) ved 1.900 omdr./min.

2.700 Nm ved 1.000-1.300 omdr./min.
2.950 Nm ved 1.000-1.350 omdr./min.
3.500 Nm ved 1.000-1.400 omdr./min.

OBS: vises data i denne tabel forkert - se pressemeddelelse i nyhedsrum på Scania.com

TEKNISKE MOTORDATA

Euro 6 – fakta om basismotorerne:

13-liters dieselmotor SCR16-liters dieselmotor EGR + SCR
PrincipLadeluftkølingLadeluftkøling
Slagvolumen 12,7 liter16,4 liter
Tændingsrækkefølge1-5-3-6-2-41-5-4-2-6-3-7-8
CylindreSeks cylindret rækkemotor 90° V8
Topstykker68
Ventiler pr. cylinder44
Boring x slaglængde130x160 mm130x154 mm
Kompressionsforhold 20:117.4:1
Brændstofindsprøjtning Scania XPIScania XPI
UdstødningsreguleringScania FGT, DOC, DPF, SCRScania EGR, VGT, DOC, DPF, SCR
Maks. motorbremsning ved omdr./min.256 kW v. 2400 o/min.320 kWv. 2400 o/min.
Olievolumen40 liter43 liter

• bæredygtighed
  • ny scania
  • miljørigtig kørsel
  • miljø
  • lastbilchauffører
  • co2
  • brændstoføkonomi

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.