​EM blev endestationen for Luffes lærlinge

I weekenden dystede Luffes lærlinge mod otte andre hold i den tredje runde af EM i Scanias egen Top Team-konkurrence. Et enkelt point blev skæbnesvanger for drengene fra Scania i Padborg, der måtte vinke farvel til VM-drømmene.

Det gamle opbyggerværksted i Trento, Italien udgjorde i weekenden rammerne for tredje runde af EM i Top Team. Holdene skulle i lørdagens konkurrence igennem 10 stationer fordelt over fem supportopgaver, der ikke gav nogle points, og fem konkurrenceopgaver, som hver gav op til 50 points.

Supportopgaverne tog udgangspunkt i dette års tema – driving the shift og bestod bl.a. af en guide i og sparring omkring videreudvikling af SWS, der er et system udviklet til at hjælpe mekanikerne under serviceeftersyn, og en diskussion omkring fremtidens teknologi, og hvordan fremtiden vil komme til at påvirke mekanikerhvervet i en mere og mere teknologisk retning.

Konkurrenceopgaverne var baseret på et format, der følger de daglige arbejdsmønstre, og deltagerne var derfor udsat for tidspres på alle stationerne. Opgaverne var af samme årsag en blanding af praktiske og teoretiske opgaver, der skulle løses inden for blot 20 minutter. Holdene kunne opnå 250 point i alt.

Som noget nyt skulle holdene udpege en holdkammerat som holdets ”Service Advicer”. Service Adviceren fik inden konkurrencens start to minutter til at læse opgaverne igennem og danne sig et overblik over spørgsmålene og problemstillingerne. Hvor mange hold nok ville vælge en deltager, der normalt beskæftiger sig med at uddelegere opgaver som f.eks. en værkfører, så det danske hold en klar fordel i at vælge Christian ’Kedde’ Larsen, der har det tekniske overblik. På den måde kunne ’Kedde’ spore sig ind på opgaven og ligge en plan inden tiden gik i gang.

- Da vi fik at vide, at holdet skulle udpege en Service Advicer var både Flemmings og min første indskydelse, at det var Dennis, der skulle have den titel, da han til dagligt er værkfører i Scania i Padborg. Men da vi fortalte holdet om Service Advicerens opgave – og fordel – var de ikke et øjeblik i tvivl om, at ’Kedde’ ville kunne gøre den største forskel i den rolle. Det var smart tænkt af holdet, og ’Kedde’ levede fuldt op til det ansvar, fortæller Søren Krelskov, der har været holdets træner under forberedelserne til EM.

Holdet viste rigtig gode takter undervejs i konkurrencen, og der var ingen tvivl om, at det skyldtes den klare rollefordeling.

- En af vores styrker er, at vi er helt klar på rollefordelingen. Claus, Michael og jeg står for det teoretiske, mens Christian står for at søge i IT-systemerne, og Luffe står for det praktiske. Den fordeling har vi fundet ud af fungerer bedst for os, og den har vi trænet og holdt fast i igennem hele forløbet, forklarer Dennis, der er teamleder på holdet.

Spændende afgørelse

Om aftenen skulle placeringerne offentliggøres. Præmieoverrækkelsen var opdelt i to – placeringerne ni til fem og fire til et. Undervejs diskuterede holdet deres præstationer i løbet af dagen – var de 138 points, som holdet havde skrabet sammen nok til at gøre sig gældende blandt topplaceringerne?

- Vi havde faktisk forberedt os på, at vi ville blive kaldt op blandt de sidste fem placeringer, så da vi ikke bliver nævnt i den første del af præmieoverrækkelsen, kunne vi næsten ikke være i os selv af bare spænding, fortæller Dennis.

Da anden del af præmieoverrækkelsen bliver sat i gang, var det Belgien, der blev kaldt op på fjerde pladsen, og mens belgierne fik overrakt deres præmie, steg spændingen i den danske lejr. Danmark blev kaldt op på tredjepladsen, og skuffelsen var ikke til at tage fejl af efter overrækkelsen af præmien.

- Det er brændærgerligt, at drengene bliver nummer tre – og ydermere viser det sig, at der blot var et point til anden pladsen. Når det er sagt, så er det holdets første gang til Top Team, de har gjort alt, hvad de kunne, og jeg er meget stolt af dem, siger Søren.

- Vi er enormt skuffede, og det er selvfølgelig klart, men vi er klar igen næste gang, der skal afholdes Top Team. Det har været en god oplevelse at være med, og vores placering i år har kun givet os endnu mere blod på tanden og lyst til at bliver dygtigere teknikere, tilføjer Dennis.

Fakta om Top Team:

Scania Top Team har til formål at øge kompetencen og kvaliteten i hele Scanias globale serviceorganisation. Gennem uddannelse, træning og konkurrence opnår medarbejderne større teoretisk viden i kombination med mere praktisk erfaring i at løse de ofte komplicerede tekniske problemer, som de kan risikere at møde i hverdagen.

8.000 deltagere fra 70 forskellige lande deltog fra start i Top Team 2017-2018.

• Transport

• tekniker