Richard vandt første runde

Den 32-årige lastbilchauffør Richard Svendsen fra Kibæk blev første regionale vinder i den danske del af Scanias internationale chaufførkonkurrence ”Young European Truck Driver 2014”. Det skete i weekenden hos Scania i Vojens, hvor 10 lastbilchauffører dystede i trafiksikker og økonomisk kørsel med lastbil.

Richard Svendsen vandt foran Ulrik Nicolaisen fra Søndersø og Torben Søgaard Jensen fra Spjald. De tre chauffører havde sammen med de øvrige deltagere kvalificeret sig til konkurrencen via en teorirunde med spørgsmål om bl.a. færdselsregler, lastbilteknik, surringsteknik, køre/hviletids-bestemmelser m.m.

På Scanias anlæg i Vojens blev deltagerne stillet over for endnu en teoriprøve samt hhv. præcisionskørsel på en udfordrende manøvrebane samt økonomikørsel i normal trafik i et fuldt lastet Scania R 410 sættevognstog. Richard Svendsen vandt foran sine dygtige kolleger med topscore i teoriprøven samt rigtig gode resultater i hhv. præcisions- og økonomikørsel.

De to bedste i finalen

Som nr. 1 og 2 i weekendens konkurrence har Richard Svendsen og Ulrik Nicolaisen kvalificeret sig til den danske finale i Scania "Young European Truck Driver 2014". Den afvikles på Ishøj Truckshow i slutningen af august, og her mødes de to bedste chauffører fra hver af de fire regionale konkurrencer, der afvikles hos de danske Scania-forhandlere i Aalborg den 26. april, i Aarhus den 1. maj og i Køge den 14. juni.

Vinderen af den danske finale går videre til den europæiske finale, som afvikles til næste forår på Scania-fabrikken i Sverige. På europæisk plan forventer Scania op imod 20.000 deltagere i chaufførkonkurrencen, hvor 1. præmien til den europæiske vinder er en fabriksny Scania lastbil til en værdi af kr. 750.000!

Faktaboks:

• Scania "Young European Truck Driver 2014" er en international chaufførkonkurrence, der er åben for lastbilchauffører på op til 35 år.
  • Konkurrencen arrangeres af den svenske lastbilproducent Scania i 25 europæiske lande i samarbejde med EU-Kommissionen.
  • Formålet med konkurrencen at sætte fokus på chaufføren som den absolut vigtigste person, når det gælder trafiksikker og miljørigtig kørsel med lastbil samt højne chaufførerhvervets anseelse
  • Scania ”Young European Truck Driver 2014” afvikles i Danmark i samarbejde med bl.a.
  • dækproducenten Michelin, vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik (DTL), trailerproducenten Schmitz Cargobull, kameraproducenten Orlaco samt Scania Lastbilforsikring.

• trafiksikkerhed
  • miljørigtig kørsel
  • uddannelse
  • lastbilchauffører

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.