Sådan har det været at være adm. direktør for Scania Danmark

Efter fem i år i Danmark som adm. direktør for Scania Danmark rejser Janko van der Baan nu tilbage til Holland, hvor han skal være adm. direktør for Scania Benelux.

Vi har stillet Janko lidt spørgsmål om hans oplevelse med den danske vognmandsbranche og danskere generelt. Og det er ganske hyggelig læsning.

Hvorfor blev du her i fem år?

- Jeg blev bedt om at komme til Danmark. I min tid i Holland lærte jeg meget om detailhandel, og den erfaring havde de brug for her. Min første kontrakt var en standard-kontrakt på tre år, men jeg bad selv om at få den forlænget, og det er der to grunde til. Først og fremmest var jeg ikke nået til at punkt, hvor jeg var tilfreds og syntes, jeg kunne give faklen videre til min efterfølger. Men også privat passede det dårligt. Vores søn, som i dag er 18 år, skulle gøre sin studentereksamen på den internationale linje færdig. Han er netop blevet student her til sommer. Så med udgangen af juni er jeg nået til et punkt, hvor jeg både professionelt og personligt synes, jeg kan rejse.

Fik du en specifik opgave, eller havde du frie hænder?

- Begge dele faktisk. Fra dag ét har jeg vidst, hvad min plan var. Vi startede med røde tal og har forandret det til sorte tal nu. Med min erfaring er det ikke så svært at få øje på, hvor der skal sættes ind. Vi er gået fra at være en importør til at være en organisation af forhandlere. Det har været en udfordring at få nogle medarbejdere til at forstå, at det er kunderne, der betaler deres løn - ikke Scania.

Har din opgave handlet meget om at effektivisere arbejdsgangene i Scania Danmark?

- I september ’12 annoncerede vi lukning af fem værksteder. Vi havde alt for stor kapacitet i forhold til antallet af lastbiler på markedet. I løbet af finanskrisen forsvandt 18 procent af alle tunge lastbiler i Danmark. På samme tid er vores kvalitet gået op og dermed behovet for vedligeholdelse ned. Tingene skal balancere, og det gør de nu. Danske kunder ved godt, det er dem selv, der betaler festen. Og selv om de helst vil have et Scania-værksted liggende lige henne om hjørnet, så forstår de godt, vi må effektivisere. Set i det store perspektiv føler jeg helt dybt nede, at vi har opnået og bygget et fundament, som Scania i Danmark kan fortsætte og bygge videre på. - Vi er der ikke helt endnu, men det kommer vi. Vi er på vej. Jeg er nok blevet lidt dansk. Vi er i gang med en proces, som vi modificerer under selve forløbet.

Hvad er det største resultat, du har opnået i din tid hos Scania Danmark?

- Jeg bryder mig ikke om at tale om det som mine personlige resultater. Det giver ingen mening. Men da jeg startede var der for meget ’dem og os’ med Scania Danmark og Scania Biler. Men det er alt sammen Scania. Det har det hele tiden været. Vi er ét selskab, og det fungerer nu rigtig godt. - For mig handler det om, at hvad der er godt for kunden, det er godt for Scania. Og hvad der er godt for Scania, det er godt for mig. - Danmark er grundliggende en forhandlerorganisation, hvor importøren er support-organisation for forhandlernettet. Da jeg kom til Danmark, var de to led meget langt fra hinanden. I dag er de meget tæt på hinanden. Jeg er stolt over, hvad Scania organisationen har opnået de sidste par år. Udviklingen af vores servicekontrakter, specielt skræddersyet vedligeholdelse. 2016 var et fantastisk år for bus salget - største kontrakt nogensinde og sidst men ikke mindst vandt Scania Danmark A/S lastvognsudbuddet og dermed en rammeaftale med forsvaret. Resultater som disse er kun muligt at opnå med dedikerede medarbejdere

Har der været særlige udfordringer ved at være leder i en dansk virksomhed?

- Ja, absolut. Danmark har en kort arbejdsuge og relativ høj løn. Medarbejderne kan meget hurtigt skifte job, hvis de ikke er tilfredse. De har en måneds opsigelse og nemt ved at finde ny beskæftigelse. Derfor er det utroligt vigtigt, at man har tilfredse medarbejdere, og derfor er det helt afgørende, at man kan tiltrække de rigtige medarbejdere i Danmark. Man kan ikke bare gennemføre stramninger og effektiviseringer uden at inddrage dem i processen. Så bliver de utilfredse. De skal være stolte af at arbejde i Scania. Derfor har vi styrket HR-afdelingen og gjort den til en del af ledelsen. I dag har vi kortlagt samtlige mekanikere for at have et overblik over, hvad de kan, og hvad vi kan gøre for at gøre dem bedre og mere tilfredse med deres arbejde. Det gør vi i tæt samarbejde med Scania Academy og HR. Folk skal udfordres.

Hvad har været den sværeste enkeltopgave for dig?

- Somme tider må man lukke af for sine følelser. 2014 var et svært år, hvor vi måtte opsige samtlige forhandlere. Kunden skal få den samme service på alle Scania-værksteder; uanset om det er privat- eller Scania-ejet. Så vi opsagde dem med et krav om, at de skulle kunne levere samme service med de samme værktøjer og samme computersystemer. Det var nok ikke alle, der forstod det den gang. Men i dag tror jeg, alle forstår, hvorfor jeg gjorde det.

Du har arbejdet i Scania i 29 år og været i Holland, Iran, Sverige og Danmark. Er der kulturforskelle, som har overrasket dig?

- Der er stor kulturforskel fra Sverige til Danmark. Danskere er meget som hollændere. I er mere købmænd, som vi er, mens svenskerne er producenter. Det gør også, at der er kortere fra beslutning til handling, end der er i den svenske mentalitet. Hvis en svensker skal gøre noget hurtigt i en organisation, så sker det i løbet af måneder. For en dansker er ’hurtigt’ i denne uge. Det er to helt forskellige tankemåder. En dansker tænker én dag og går i gang med at handle, mens han tænker videre og modificerer i løbet af processen. En svensker tænker over det i uger for at få hele processen på plads, før han begynder at handle. Det har jeg observeret.

Hvad skal du nu?

- Efter otte år ude har vi besluttet at vende hjem til Holland for at være sammen med venner og familie igen. Jeg har været i Scania i 29 år, og jeg har ingen intentioner om at forlade det. Jeg skal udfordres. Ellers keder jeg mig. Det i sig selv kan være den største udfordring. Min næste opgave bliver som adm. direktør for Holland, Belgien og Luxemborg. - Vores børn har fået internationale uddannelser. Vores søn på 18 år, som er den yngste af vores tre børn og den eneste hjemmeboende, tænker på engelsk og oversætter til hollandsk, fordi han er vokset op med engelsksproget skolegang. Jeg mener ikke, det ene er bedre end det andet. Det er ligesom med de forskellige kulturer. Der er ikke noget, der er forkert. Det er bare forskelligt, og vi gør meget ud af at lære dem at respektere andre kulturer. Men han er en international fyr, og det er han jo i kraft af mit job. Det er en god bagage at have med sig i livet. ’Behold det gode og gør resten bedre.’

Er det et godt tidspunkt at slutte i Danmark og komme videre?

- Ja, det føler jeg. Jeg føler, at Scania Danmark har en entusiastisk og committet stab af medarbejdere. Alle er stolte over at arbejde. Lad mig sige det på denne måde: En gang om året har vi en ”Scania Kick off weekend” med workshops for 130 ledere, hvor vi også gør status over året, der gik i Scania Danmark. Ud af 130 ansatte møder 125 op denne weekend selv om det er en lørdag. Det fortæller mig mere end noget andet, at vi har dedikerede medarbejdere. Og hvis du spørger mig, hvor jeg får mit drive fra, så er det dér. Dedikerede og stolte Scania medarbejdere.

Scania beskæftiger i alt cirka 900 medarbejdere, som arbejder med reparation og service af store køretøjer, reservedele og serviceaftaler, salg af busser og lastbiler, finansierings- og forsikringsløsninger til vognmænd, marketing, teknik, IT, HR og økonomi samt chauffør uddannelse på i alt 25 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.