Scania leverer motorer, der skal anvendes af det norske forsvar

Det norske forsvar er lige påbegyndt levering af 41 nye enheder af CV90 fra BAE Systems Hägglunds. Alle enheder er udstyret med Scania-motorer. Det vil bringe den samlede flåde af CV 90 op på 144 enheder.

Det er 2,5 år siden, at kontrakten blev underskrevet: Med masser af engagement fra både BAE Systems og det norske forsvar har det været muligt at afslutte specifikationerne og levere de første køretøjer til den aftalte tid.

I juni 2012, begyndte Norge et NOK 10 milliarders program til at opgradere og bygge nye CV90 pansrede køretøjer til både bemandede og ubemandede feltmissioner, som en del af hærens største militære moderniserings program siden den kolde krig.

Når kontrakten er fuldført, vil Norges oprindelige CV90-30 flåde på 103-køretøjer, som har tjent siden midten af 1990'erne, blive til 144 køretøjer tjenestegørende i Telemark og de øvrige pansrede bataljoner.

Fordelingen af de 144 køretøjer vil være:

74 moderniserede Infanteri kampvogne
21 til rekognoscering
16 multi-rolle (morter eller fragt)
15 Command & kontrol
16 engineering køretøjer
2 køreundervisningsmodeller

Leveringen forventes at ske mellem 2015 og 2017, og de opgraderede køretøjer vil bl.a. tage udgangspunkt i erfaringerne fra norske operationer i Afghanistan og nye interne og eksterne teknologier fra Norske Kongsberg industrigruppe.

Scania har over de sidste 20 år leveret over 1.000 motorer til BAE Systems CV 90 og yderligere tusinder af motorer til andre APC'er fremstillet til brug for militære organisationer i hele verden.

CV 90 er også blandt de 5 kandidater, som konkurrerer i udbuddet om nye pansrede mandskabsvogne til det danske forsvar og hvor der forventes at blive truffet afgørelse i løbet af 2015.

Scania har indtil nu leveret mere end 1.200 V8-motorer til BAE Hägglunds. De første CV90 leverancer (1993) til kunder, som f.eks. Norge og Sverige, var med vores DSI14 V8-motor på 550 hk. I dag leverer vi DI16 Motor med 810 hk.

Scania har indtil nu leveret mere end 1.400 6 cylindrede motorer til hjul APC køretøjer (DI12 og DC13)

Scania har også en lang erfaring med at levere motorer til søværnets high speed skibe i flere lande samt off- og on-road lastbiler til forsvaret i lande som Danmark, Tyskland, Norge, Sverige, Finland, Holland, Frankrig og Tyrkiet

Scania leverer V8 motorer til industribrug med op til 770 HK.

Læs mere om Scanias lastbiler til militæret

• Forsvarsspørgsmål

• det danske forsvar
  • tanks
  • militæret
  • militærlastbiler
  • det norske forsvar

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.

Anton Freiesleben

Salgsdirektør, lastbiler Salg af nye og brugte lastbiler til danske vognmænd / transportvirksomheder +45 25518049