Scania ny markedsleder for busser i 2012

Registreringstallene for det danske busmarked 2012 er nu endelig opgjort, og her kan den svenske busproducent Scania glæde sig over at have generobret 1. pladsen for busser over 12 tons totalvægt (>30 passagerer) efter næsten 15 års fravær.

Med 89 registreringer af det samlede marked på i alt 334 nye busser i 2012 opnåede Scania en markedsandel på ca. 27 % foran Irisbus med ca. 21 % og Volvo med ca. 19 % af markedet.

- I 2012 gik det danske busmarked frem med knap 5 % i forhold til 2011. Bag tallene gemmer der sig dog et fald på markedet for turistbusser, mens leveringerne af by- og regionalbusser gik lidt bedre end året før, fortæller Scanias markedschef for bus, Anita Palm Laursen.

- Hos Scania har vi oplevet en klar stigning i efterspørgslen på totalløsninger, hvor vi som leverandør påtager os det fulde ansvar for bussernes drift, siger hun.

- Det gælder især på det meget vigtige marked for by- og regionalbusser, hvor busoperatørerne efterspørger totalløsninger, hvor de ikke skal bekymre sig om den tekniske drift. En del af forklaringen på Scanias succes på det danske marked er vores brede udbud af serviceydelser, hvor vi ud over driftssikre og brændstoføkonomiske busser også leverer finansiering, service og reparation til fast pris, udbedring af skader, pålidelig og hurtig reservedelsforsyning mv., tilføjer Anita Palm Laursen.

Succes med Scania OmniLink

Medvirkende til Scanias fremgang på det danske busmarked er registrering af et stort antal Scania OmniLink bybusser. I 2011 og 2012 har Scania leveret mere end 120 stk. 2- og 3-akslede OmniLink med kapacitet fra 65 til 120 passagerer til den kollektive trafik i Storkøbenhavn.

- OmniLink’en er klart vores mest populære produkt. Busoperatørerne værdsætter især den store driftssikkerhed, det lave brændstofforbrug samt Scanias dedikerede opbakning på servicesiden, konstaterer Anita Palm Laursen.

For 2013 forventer hun et nyt barsk år på grund af forholdsvis få nye udbud i den kollektive trafik.

- De seneste to år har totalmarkedet for busser over 12 tons totalvægt kun ligget på godt 300 enheder pr. år. Det er ikke imponerende i forhold til de ca. 400 enheder, som har været gennemsnittet over de seneste ti år, fastslår Anita Palm Laursen.

Hun forventer tidligst ”normale tilstande” på det danske busmarked i 2014 eller måske først i 2015, når en række planlagte store udbud vil øge efterspørgslen på nye og mere miljøvenlige busser.

• Kollektivtrafik

• busser

Scania Danmark A/S indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer med tilhørende serviceydelser. Den danske Scania-organisation beskæftiger ca. 900 medarbejdere på i alt 26 velplacerede lastbil- og busanlæg jævnt fordelt over hele Danmark.
Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 38.500 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2012 omsatte Scania CV AB for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.