Scania opfordrer til mere sikkerhed på vejene

I starten af juni gik det galt igen – en skiltevogn blev i bogstaveligste forstand torpederet, da Scanias mekanikere var i gang med en reparation på en havareret lastbil. Trods manglende lovgivning, opfordrer Scania til at opstille skiltevogne ifm. alle reparationer på motorvejene.

En Scania assistancebil er blevet tilkaldt til et havari på Vestmotorvejen mellem Sorø og Slagelse, og mens de tilkaldte mekanikere er i gang med at reparere lastbilen, lyder pludselig et brag, og skiltevognen forsvinder ud i rabatten.  Ingen personer kommer til skade, men der sker betydelig materiel skade.

Ulykken kategoriseres som en nærved-ulykke hos Scania, og viser netop berettigelsen i, at Scania trods manglende dansk lovkrav, holder fast i personalepolitikken om, at der altid skal opstilles skiltevogne, når der foretages havari- eller bugseringsarbejde i nødsporet.

- Vi tager arbejdsmiljø meget seriøst for både vores medarbejdere og kunder, og vi vil gøre alt for at de kommer sikkert hjem til deres familier, fortæller Scanias HR-chef Janet Fransen.

Det sker jævnligt, at lastbiler og busser på grund af havari er nødsaget til at standse i nødsporet eller rabatten på en af landets motorveje. I dansk lovgivning stilles der kun krav om afmærkning af kørebane på motorvej og motortrafikvej, men at udføre arbejde på et havareret køretøj i nødspor udgør en stor risiko, og vi må desværre konstatere, at der på trods af diverse oplysningskampagner stadig sker ulykker.

- Trafikken er vokset voldsomt de senere år, og mekanikerne, der udfører nødassistance, er i stor risiko, fordi bilisterne ikke sætter farten ned, siger HR-chef Janet Fransen, der derfor opfordrer alle virksomheder, der arbejder på de danske landeveje, til at udforme en personalepolitik, der sikrer medarbejderne ifm. reparationer og bugseringer på motorveje.

• Arbejdsmiljø

• trafiksikkerhed
  • skiltevogn
  • nødassistance
  • motorvejsulykke
  • mekanikere

Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive løsninger for gods- og passagertransport ad landevej samt maksimal uptime. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår på flere anlæg i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 41.000 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. I 2013 omsatte Scania CV AB for SEK 86,8 mia. og opnåede et nettodriftsresultat på SEK 6,2 mia. Læs mere om Scania på www.scania.com og www.scania.dk.