Scania vinder den tyske Green Truck Award - igen

En Scania R 500 vandt dette års "Green Truck Award" med bred marginal. Den tyske brændstoftest fokuserer især på lavest mulige brændstofforbrug. Scanias nye lastbilgeneration med dens opdaterede 6-cyl. 13-liters motor gav Scania sejren - igen. Europæiske transportører sætter pris på den bedste brændstoføkonomi, højeste gennemsnitshastighed og reducerede CO2- udslip, der bidrager til lave driftsomkostninger og lav miljøbelastning.

Med et gennemsnitsforbrug på 24,92 liter/100 km (4,01 km/l) og en gennemsnitshastighed på 79,91 km/t på den samme 350 km teststrækningerne som konkurrenterne blev forskellen fra Scania til den nærmeste konkurrent markante 0,4 liter/100 km. Målt over en typisk kørestrækning ved langtur på 150.000 km årligt svarer det til op til 600 liter brændstof (eller ca. 3.000 literdiesel over en 5-årig periode).

I de seneste tre-fire år har Scania modtaget rosende omtale i hundredevis af pressetests. Scania har også sat utallige rekorder for lavt brændstofforbrug i sammenligningstests udført af uafhængige journalister i mange europæiske lande.

“Green Truck Award" er en unik sammenligningstest, idet udelukkende fokuserer på det, der betyder mest for vores kunder ud fra et omkostnings- og miljøperspektiv,” siger Wolfgang Buschan, produktdirektør for langturslastbiler på Scania. "At vi har vundet prisen igen i år, er meget smigrende for os."

"Green Truck Award" arrangeres af to af de førende tyske fagblade, “VerkehrsRundschau” og “Trucker”. Alle de deltagende lastbiler indgik i vogntog på 40 tons vogntogsvægt og blev kørt under nøjede overvågede forhold på offentlige veje mellem München og Nürnberg. Brændstofforbrug og gennemsnitshastighed kontrolleres omhyggeligt, og potentielle forskelle i vejr- og trafikforhold bliver udlignet. Det lavere brændstofforbrug reducerer ikke kun omkostningerne men giver også højere energieffektivitet, lavere CO2- udslip og lavere miljøbelastning.