SRS – Scanias vej til ejerskab, engagement og effektivitet

Efter godt to års intensivt arbejde har den danske Scania-organisation indført LEAN-konceptet SRS i den daglige drift på sine 17 lastbil- og busanlæg over det meste af Danmark.

- Samtlige 600 medarbejdere på alle vores anlæg har nu gennemført introduktionen til SRS og har implementeret konceptet i hverdagen, fortæller Scanias SRS-koordinator Anita Lau.
- SRS er forkortelse for Scania Retail System, der er et Scania-unikt LEAN-koncept baseret på japan-ske erfaringer. Det går ud på at skabe værdi for vores kunder ved hjælp af kommunikation, foran-dring og opfølgning på alle de områder, som påvirker virksomhedens konkurrenceevne, tilføjer hun.

Scania indførte LEAN-tankegangen i sin produktion af lastbiler og busser for mere end 10 år siden i form af SPS-konceptet Scania Production System. Det omfatter både udvikling, indkøb og produkti-on, og konceptet er udviklet i et tæt samarbejde med Toyota. Takket være SPS har Scania lastbil-branchens højeste produktionseffektivitet pr. medarbejder, og Scania forventer, at SRS vil gøre det samme i serviceorganisationen, dvs. på værksteder, reservedelslagre og i administrationen.

Alle deltager i SRS

- Det gælder om at skabe ejerskab blandt medarbejderne, så de byder de ind med forslag til mere effektive arbejdsgange og reducering af spild. Samtlige medarbejdere - mekanikere, reservedelsfolk, økonomimedarbejdere, IT-folk, salgskonsulenter, teknikere m.fl. samt mellemledere og den øverste ledelse – deltager i SRS i dagligdagen, forklarer Anita Lau.

- I ’gamle dage’ havde en virksomhed måske en idé-postkasse til medarbejdernes forbedringsforslag. SRS i overført betydning én stor idé-postkasse, der dagligt tømmes på hurtige og effektive SRS-møder i alle afdelinger, og hvor der følges op på tidligere forslag. Medarbejderne skiftes til at være mødeleder, og alle kan komme med forslag både omkring deres egne arbejdsopgaver men også om kollegernes måde at arbejde og organisere sig på, tilføjer hun.

- Vi ser tydeligt, at SRS bidrager til større ejerskab, engagement og effektivitet. Og det er vel at mærke en øget effektivitet i kraft af ”work smarter, not harder”, fastslår Anita Lau.

Høj forrentning med SRS

Som så ofte ved forandringsprocesser er det svært at sætte eksakte tal på effekten af de enkelte tiltag, men Scania oplever en meget høj forrentning af sin SRS-investering.

- Scania Danmark har investeret ca. seks mandeår her i introduktionsfasen. Det er fordelt på en fuldtids projektleder, to dages SRS-kursus til samtlige medarbejdere samt tidsforbrug for de ’SRS-ambassadører’, der bruger en del af deres arbejdstid på at holde kollegerne til ilden lokalt. Dertil kommer lidt indkøb af bl.a. udstyr og materialer, men det er nærmest småpenge, forklarer Anita Lau. Hun deltager sammen med kolleger på Scanias hovedkontor i Södertälje ved Stockholm i arbejdet med udvikling af SRS 2.0.

- SRS er en systematiseret forandringsproces i hele Scania-organisationen. Det samme gælder for selve SRS-konceptet, der også udvikles løbende. Vi forventer os meget af næste generation SRS, så forandringer er kommet for at blive, fastslår hun.

• Erhverv

• scania retail system
  • effektivisering
  • lean
  • lastbilchauffører
  • uddannelse

Scania Danmark indgår i den globale Scania-koncern, der er en af verdens førende leverandører af tunge lastbiler, busser samt industri- og marinemotorer og tilhørende serviceydelser. Scanias integrerede produkter og serviceydelser sikrer kunderne markedets mest omkostningseffektive transportløsninger og maksimal uptime. Scania tilbyder også finansielle tjenesteydelser og beskæftiger ca. 38.500 medarbejdere fordelt på ca. 100 markeder verden over. Scanias forsknings- og udviklingsaktiviteter er koncentreret i Sverige, mens produktionen foregår i Europa og Sydamerika med mulighed for global udveksling af produktionsteknologi, komponenter og komplette køretøjer.
I 2012 omsatte Scania for SEK 79,6 mia. og opnåede et driftsresultat på SEK 6,6 mia. Læs mere om Scania på
www.scania.com og www.scania.dk.