Dyrevelfærd møder traktor velfærd

Forudsigelse af sygdomme, skader og andre begivenheder bliver nemmere og bedre takket være digital teknologi og kunstig intelligens. Anvendelseseksempler fra dyrehold og landbrugsteknologi viser hvordan opdagelse på et tidligt stadie fungerer, og hvordan landmanden drager fordele heraf.

EKSEMPEL

Bliver en ko eksempelvis syg, kan det opdages før det rent faktisk bliver klinisk synligt. Drøv-tyggeadfærden ændrer sig hos koen et par dage forinden, og opdager landmanden det ikke, går værdifuld tid tabt - indtil dyret er behandlet.

Men ved hjælp af kunstig intelligens kan drøvtyggeadfærden nu måles og analyseres langt bedre. Uregelmæssigheder hos dyret kan således identificeres på et tidligt tidspunkt, og den proaktive behandling der er muliggjort, øger dyresundheden og dyrevelfærden markant.

SYSTEMER
Zoetis SMART BOW-systemet fungerer med et intelligent øremærke, der måler drøvtygge, aktivitet samt placering i realtid. Ud fra disse data drager systemet konklusioner om koens temperatur og sundhed. Det handler simpelthen om sundhed og i værste tilfælde også dyrenes liv.

Allerede to dage før der er en ændring i dyrets adfærd, kan vi se, at der er noget galt. På denne måde er mange køer reddet” - Dr. Christian Wunderlich, Area Business Manager for SMARTBOW, Zoetis.

Proaktiv adfærd baseret på kunstig intelligens er ikke kun tilgængelig i dyrehold, men også i John Deere Landbrugsmaskiner. Systemet Expert Alert fungerer efter det samme proaktive princip for at forudsige og identificere mulige fejl, før de medfører nedetid og omkostninger.

Softwarealgoritmer analyserer kontinuerligt dataene som leveres af den opkoblede maskine. I tilfælde af en funktionsfejl modtager forhandleren - Semler Agro en ekspertadvarsel i realtid, samt relaterede reparationsoplysninger. Herefter koordineres med landmanden hvornår eventuelle reparationer udføres, så følgeskader forhindres.

"Den proaktive service der leveres med Expert Alert, maksimerer maskinens oppetid, og tiden med nedbrud bliver kortere og kortere" - Alexander Berges, Marketingchef hos John Deere.

Både John Deere Expert Alert og SMARTBOW Zoetis er i dag installeret hos flere tusinde landbrug, og erfaringen er, at der findes mange muligheder for præcisionslandbruget. Begge systemer bidrager til dyrevelfærd, økologi og økonomi.

Det er meget vigtigt for landmanden, at de følsomme data tilhører ham alene. Derfor kan han administrere adgangsrettighederne efter behov, og ændre dem til enhver tid. Pålidelig databeskyttelse er en forudsætning for at kunne tilbyde disse tjenester.

Vil du høre mere om John Deere EXPERT ALERT, så KONTAKT din lokale Semler Agro afdeling:

• Brønderslev: 98 82 13 99
  • Trige: 86 99 55 41