Dårlig køkultur irriterer flyrejsende mest i lufthavnen

Mange oplever ventetiden i lufthavnen som et kærkomment pusterum, hvor der er tid til at ose rundt i taxfree´en eller nyde en drink før take-off. Men for andre er den ekstra tid lig med ubehag og stress, forsinkelser, for mange mennesker og endeløse køer. Europas førende rejsesøgemaskine Skyscanner afslører her, hvad vi opfatter som de absolut mest irriterende opførsler fra andre passagerer i lufthavnen.

Skyscanner har spurgt mere end 1.200 internationale rejsende om, hvad der kan få dem til at se rødt, når de venter i lufthavnen. Flertallet af de adspurgte (41 %) er enige om, at den absolut mest irriterende passagertype er ham eller hende, der kun tænker på sig selv og maser foran i køen ved check-in eller gaten.
Ind på en andenplads med 17 % af stemmerne kommer egoistiske passagerer, der breder sig over flere pladser end nødvendigt. Og med 11 % af stemmerne indtager folk, der ikke giver plads til andre ved bagagebåndet, en tredjeplads som de mest irriterende.

Skyscanner-undersøgelsen viser desuden, at vi heller ikke har meget tilovers for folk, der fumler rundt og skaber forsinkelse ved security.  Langsom og ubeslutsom opførsel snøvler sig derfor ind på en fjerdeplads over mest irriterende adfærd. Mere end hver tiende tilkendegiver, at passagerer, der ikke forstår at tage bæltet eller skoene af, fjerne bærbare computere eller væsker fra deres håndbagage, er de mest irriterende, fordi de er med til at forsinke alle andre.

Fulde folk tager 8 % af stemmerne og ender dermed på en femteplads. Sjettepladsen besættes af folk, der forsinker processen ved at skulle omorganisere deres baggage lige foran check-in. Ifølge undersøgelsen ser det ud til, at flertallet af de adspurgte ikke opfatter børn i lufthavnen som specielt irriterende. 5 % mener, at folk, der stopper op med deres baggage midt i det hele, er de mest irriterende, mens kun 1 % tilkendegiver, at folk, der trækker af sted med børn og kufferter samtidig, giver anledning til mest irritation.

- I lufthavnen møder man mange forskellige mennesker med andre nationaliteter, som hver har deres – ofte modstridende – opfattelse af, hvordan man bør opføre sig. Mange har travlt med at nå deres destination, så tiden i lufthavnen kan derfor ikke overraskende føles stressende for nogle. Hvor danskerne generelt tager det roligt og er vant til at vente pænt i køen, er der andre nationaliteter, som ikke er lige så tålmodige. Og det er så dem, vi blandt andet bliver lidt irriterede over, siger Skyscanners danske rejseekspert Maria Paulsen, og fortsætter:

- For at undgå stress og jag er det en god ide at være godt forberedt og følge de almindelige regler for god opførsel på steder med mange mennesker. Det handler ganske enkelt om at tænke på andre end sig selv og tælle til ti, hvis andres opførsel skulle gå hen og sætte temperamentet i kog, siger Maria Paulsen. Undersøgelsens resultater over de mest irriterende pasager-typer:

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.