Danske børn er Europas mest flyvende

Når danskerne rejser på ferie, skal ungerne med. Søgninger på det internationale rejsesøgesite Skyscanner i hele 2012 viser, at danske børn flyver ind på en klar førsteplads som Europas mest berejste små borgere. Norske og svenske børn flyver også ofte med deres forældre, mens børn fra Spanien sjældent får fornøjelsen.

Måske er det beliggenheden i det kolde nord langt fra sol og varme. I hvert fald er børn fra Danmark, Sverige og Norge Europas mest flyvende børn. Det viser tal fra Europas førende rejsesøgesite Skyscanner.dk, som baserer indsigten på det totale antal søgninger foretaget på flyrejser på Skyscannes sites og apps i Europa i hele 2012.

Af det totale antal danske søgninger omfatter 9,2 procent rejser med børn. Næstmest flyvende er de norske børn, hvor det tilsvarende tal er 8,1 procent. Svenske børn kommer ind på tredjepladsen med 7,9 procent af søgninger, hvor børn er omfattet. Europas mindst flyvende er de italienske og tyske børn med Spanien som den absolutte bundskraber, hvor kun 3,8 procent af søgningerne på flyrejser i 2012 indbefattede børn.

Mest berejste børn
Andel af søgninger, hvor børn er omfattet
1. Danmark 9,2 %
2. Norge 8,1 %
3. Sverige 7,9 %

Mindst berejste børn
Andel af søgninger, hvor børn er omfattet
1. Spanien 3,8 %
2. Italien 4,4 %
3. Tyskland 5,2 %

Ikke nok med at de danske børn er de mest flyvende. En tidligere undersøgelse fra Skyscanner har desuden vist, at europæiske rejsende syntes, at danske børn er de artigste småfolk om bord på et fly.

- Danske – og skandinaviske familier generelt – har større tilbøjelighed til at rejse sammen som en hel familie sammenlignet med familier fra andre europæiske lande. Jeg tror, det skyldes to ting. For det første er der en stor skandinavisk tradition for at tage hele familien med på charterferie i løbet af den kolde og mørke vintertid. For det andet ligger Skandinaviske familiers økonomiske formåen givet over det europæiske gennemsnit, så der er bedre råd til at få hele familien med på ferie, siger Maria Paulsen, marketingassistent hos Skyscanner og tilføjer:

- Og noget tyder på, at jo mere flyvante børn er, desto bedre opfører de sig også om bord.

Danskerne rejser i højsæsonen

Skyscanners data for søgninger i 2012 viser desuden, at danskerne foretrækker at bestille rejsen i god tid. De organiserede danskere kommer ind på en tredjeplads, som det folkefærd i Europa, der bestiller ferien længst tid i forvejen. Danskerne bestiller i snit rejsen 60 dage før afrejse; kun overgået af hollænderne med 61 dage og briterne med 68 dage. Spanierne er det folkefærd som i snit venter længst tid med at bestille deres rejse. Blot 46 dage før afrejse bliver de fleste spanske rejser bestilt.Skyscanners søgedata viser desuden, at danskerne er det folkefærd i Europa, som er mest tilbøjelig til at rejse i højsæsonen. Omvendt prioriterer tyskerne at rejse uden for den mest travle rejsetid i Europa nemlig sommeren fra juni til august.

- Vores tal viser tydeligt, at danskerne mest af alle rejser i højsæsonen. Det er klart, at det er i løbet af sommeren, at flertallet kan få ferien til at passe ind med både skole og arbejde. Men faktisk kan der være mange penge at spare, hvis man holder ferie uden for de helt store ferieuger. På Skyscanner har man mulighed for at sammenligne priser set over en hel måned eller et helt kalenderår, så man får en klar idé om, hvornår det er billigst at flyve til det rejsemål, man har set sig varm på. Sommetider kan ferien gøres væsentligt billigere blot ved at rykke ferien en uge eller to, siger Maria Paulsen fra Skyscanners og fortsætter:

- Når man rejser uden for højsæsonen, er der ofte mere ro på selve rejsen, og mens man er på ferie. Så er man en dansk børnefamilie, som gerne vil undgå stress og jag, er ugerne op til og efter højsæsonen mest optimale at holde ferie i.

Skyscanner er en førende online rejsesøgemaskine, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly samt hoteller og billeje.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes. Skyscanner har månedligt 30 millioner besøgende og er Europas førende rejsesøgemaskine – globalt indtager sitet en tredjeplads.

Sitet er tilgængeligt på 30 sprog og findes som mobilsite og som en app til WindowsAndroid, iPhone og iPad og er downloadet mere end 12 millioner gange.

Firmaet beskæftiger omkring 200 ansatte og har hovedsæde i Edinburgh samt Asiatiske regionale kontorer i Singapore og Beijing. Skyscanner planlægger at ekspandere yderligere i den nærmeste fremtid og udnytte den enorme globale vækst.

Følg Skyscanner på Facebook.

For yderligere information kontakt venligst:
Morten Laasholdt, morten@help-pr.dk, 31 17 71 17