Danskerne er blandt de høfligste i verden

Danskerne er blandt de mest høflige folkefærd i verden. Høfligere end vores ellers korrekte svenske naboer og de gemytlige og rare nordmænd. Det viser en afstemning blandt mere end 1200 brugere på Europas største rejsesøgemaskine Skyscanner.

I en nyligt gennemført afstemning blandt brugerne på rejsesøgemaskinen Skyscanner bliver vi danskere vurderet til at være blandt de mest høflige folkefærd i verden, mens begge vores nærmeste nordiske naboer vurderes at være mere uhøflige. Kun otte lande i verden er ifølge Skyscanners brugere høfligere end danskerne.

Tyskere, russere og englændere ligger i bund som de mest uhøflige folkefærd. Mest uhøflige af alle er imidlertid franskmændene, der har fået 19 % af stemmerne. Franskmændene har ry for at kunne have en selvbevidst, brysk og lidt arrogant facon, hvilket tilsyneladende opfattes som uhøfligt af mange udenlandske turister.

- Vi rejser mere og møder flere forskellige nationaliteter end tidligere. Man taler om den globale landsby, hvor vi efterhånden alle sammen ligner hinanden. Men afstemningen viser, at der stadig er store forskelle mellem nationer og de forestillinger, vi har om hinanden.

- At danskerne skulle være mere høflige end svenskerne og nordmændene er selvfølgelig en generalisering, men ikke desto mindre giver afstemningen en indikation af, hvordan vi ser på hinanden, som man kan tage med sig, næste gang man er ude og rejse, siger Linda Edstrand, skandinavisk marktingchef hos Skyscanner.

Højt oppe på listen over uhøflige nationer ligger store lande som Kina, USA, Spanien og Italien, men at være et folkerigt land er ikke nødvendigvis synonymt med et uhøfligt folkefærd. Således vurderes brasilianerne i afstemningen at være klodens mest høflige.

Verdens mest uhøflige folkefærd (procent):

1. Franskmænd 19.2
  2. Russere 16.6
  3. Briter 10.4
  4. Tyskere 9.9
  5. Kinesere 4.3
  6. Amerikanere 3.3
  7. Spaniere 3.1
  8. Italienere 2.3
  9. Polakker 2.2
  10. Tyrkere 2.1

...

20. Nordmænd 0.99
      24. Svenskere 0.83
      26. Danskere 0.5

• billige flybilletter
  • billige flyrejser
  • fly
  • flybilletter
  • skyscanner.dk

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.

PR-kontakt:

www.skyscanner.dk