Danskernes rejsevaner: Sådan rejste vi i 2012

Som året går på hæld, er det tid til at gøre status. Rejsesøgemaskinen Skyscanner har samlet op på året, der gik og giver her et overblik over, hvilke rejsemål vi danskere søgte mest på i 2012.

De absolut mest populære rejsemål i 2012
Generelt søgte vi mest på de europæiske destinationer – både på lande- og byer. Kun Thailand og USA sniger sig med i top 10 – hvilket især må skyldes danskernes forkærlighed for Bangkok og New York.

Tabel 1: Top 10 over mest søgte lande og byer i hele 2012

Højdespringerne:

De fem mest interessante stigninger i forhold til 2011En ting er de absolut mest populære destinationer. En anden, hvilke destinationer, der har oplevet den største vækst i søgninger sammenlignet med sidste år. Kendetegnende for årets ’højdespringere’ er, at de alle næsten har fået fordoblet antallet af søgninger. Her er Moskva den mest iøjefaldende højdespringer med en vækst i antal søgninger på hele 122 %. Derudover er det værd at bemærke, at det især er lande og byer uden for Europa, der dominerer årets højdespringere.

Tabel 2: Fem udvalgte højdespringere i 2012

Nordisk marketingassistent Maria Paulsen hos Skyscanner kommenterer:

- Rusland har generelt oplevet en markant vækst i antallet af søgninger, og det er ikke kun Moskva, der trækker danskere til, men også Skt. Petersborg med en vækst på 78 %. Moskva er vokset frem i danskernes bevidsthed som en ny og attraktiv weekenddestination med en kort rejsetid på 2,5 time, masser af kultur og historie og et meget rimeligt prisniveau. Moskva er også blevet mere tilgængelig efter, at Aeroflot fordoblede antallet af afgange fra København til Moskva i marts i år, siger Maria Paulsen.

- USA er også generelt blevet mere populær blandt danskerne. I alt har USA oplevet en vækst på antallet af søgninger på 62 %, hvor New York alene tegner sig for en vækst på 67 %. Selvom Los Angeles er længere væk på den anden side af Amerika lokker byen med solskin, Hollywood og Beverly Hills og fantastiske køreture ind i landet til Disneyland Park og de store nationalparker. Selvom det ikke er muligt at flyve direkte, er flypriserne til LA efterhånden på niveau med prisen for turen til New York, siger Maria Paulsen.

- Det bliver spændende at se, om Moskva og Los Angeles de kommende år kan komme ind i toppen af danskernes favoritdestinationer. Alle elsker Spanien og ThailandUanset om man planlægger den store familieferie eller den romantiske tur for to, så er Spanien og Thailand de to mest foretrukne lande at feriere i. De to lande har tilsyneladende noget for alle. Derudover er et af de mere interessante resultater, at parrene i langt højere grad end familierne rejser til Storbritannien, hvorimod familierne har fået øjnene op for De Forenede Arabiske Emiraterne, hvilket muligvis kan tilskrives de arabiske selskaber som Qatar og Emirates’ indtog i Københavns Lufthavn.

Tabel 3: Mest søgte lande, familier vs. par

Sommer eller vinter: Danskerne rejser de samme steder hen

Et af de mere bemærkelsesværdige resultater er, at billedet stort set ikke ændrer sig alt efter, om man søger på rejser i vinter- kontra sommerperioden. Det siger sandsynligvis noget om, at danskernes rejsevaner er forholdsvis stabile, og at når vi har ferie, så er det de samme populære destinationer, der dukker op i vores bevidsthed.

Tabel 4: Mest søgte lande, sommer vs. vinter

- Uanset om det er sommer eller vinter, eller om man er af sted som familie eller par, har danskerne bare nogle feriedarlings. Spanien, England og Thailand er danskernes sikre feriedestinationer, som aldrig skuffer. Og det er vigtigt, når vi endelig kommer af sted, at rejsemålet næsten med garanti er en god oplevelse, siger Maria Paulsen fra Skyscanner.

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.