Dommedags-profeti sætter skub i salget af enkeltbilletter

Folk, der tror på det overnaturlige, valfarter i denne tid mod to små landsbyer i Europa. Sydfranske Bugarach og Şirince i Tyrkiet er nemlig spået til at være de eneste to steder på jorden, hvor man kan blive reddet fra jordens undergang, når Maya-kalenderen udløber den 21. december i år. Profetien har fået antallet af søgninger til de to små byer til at stige markant, viser nye tal fra rejsesøgemaskinen Skyscanner.

Dommedag er nær. I hvert fald hvis man tror på Maya-indianernes kalender, som ikke har flere dage at krydse af efter den 21. december 2012. Men hvad gør man så, hvis man endnu ikke er klar til at forlade denne jord?

Man skynder sig at booke en enkeltbillet til Bugarach i Sydfrankrig eller til Şirince i Tyrkiet, som tilsyneladende er de eneste to steder på jorden, hvor det er muligt at overleve jordens undergang.  Her vil man angiveligt blive hentet og reddet af rumvæsener, inden jorden går under.

Er enden nær?
Den opsigtsvækkende profeti får i disse dage troende fra hele verden til at flokkes til den lille landsby i Pyrenæerne eller til Şirince i den tyrkiske Izmir provins.

Tal fra det globale rejsesøgesite Skyscanner viser, at antallet af søgninger mod byer i det sydfranske er steget med 41 % i ugen op til ”dommedag”, mens søgninger mod Şirince oplever en vækst i søgninger på 30 %. Og det er vel at mærke søgninger på enkeltbilletter.

Dog er det ikke alle, der tror på, at enden er nær. Den 22. december, dagen efter jorden angiveligt er gået under, ser ud til at blive årets mest travle rejsedag i Europa. Lørdagen inden jul er nemlig den dag, som Skyscanner oplever, at allerflest søger rejser på, så de kan nå hjem og fejre jul med familien.

- Vi er overraskede over den stigende interesse for enkeltbilletter til Bugarach og Şirince i ugen op til den 21. december. Vi har aldrig set noget lignede. Men vi kan også se, at det dog ikke er alle, der er overbevist. Med koncentrationen i søgninger omkring den 22. december, så er der stadig mange, der tror på, at det nok skal blive jul i år, siger Linda Edstrand, skandinavisk markedschef hos Skyscanner.

Skyscanner er en førende online rejsesøgemaskine, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly samt hoteller og billeje.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes. Skyscanner har månedligt 30 millioner besøgende og er Europas førende rejsesøgemaskine – globalt indtager sitet en tredjeplads.

Sitet er tilgængeligt på 30 sprog og findes som mobilsite og som en app til WindowsAndroid, iPhone og iPad og er downloadet mere end 11 millioner gange.

Firmaet beskæftiger omkring 200 ansatte og har hovedsæde i Edinburgh samt Asiatiske regionale kontorer i Singapore og Beijing. Skyscanner planlægger at ekspandere yderligere i den nærmeste fremtid og udnytte den enorme globale vækst.

Følg Skyscanner på Facebook.

For yderligere information kontakt venligst:
Morten Laasholdt, morten@help-pr.dk, 31 17 71 17