Ferien koster ikke det vi tror

Nabolande som Tyskland, Storbritannien, Irland og Island er langt billigere at holde ferie i, end vi tror. Og regner man flyprisen med, er en rejse til vores naboer mod vest og syd faktisk det bedste bud på en på billig ferie. Danmark er derimod præcis lige så dyr, som turisterne tror. Det afslører Skyscanner.

En større undersøgelse, som Europas ledende rejsesøgemaskine Skyscanner har gennemført, viser, at der er kæmpe forskel på turisters opfattelse af prisniveauet og de faktiske priser på tredive af de mest populære feriedestinationer. Således viser undersøgelsen, at Indien opfattes som billigst, men i realiteten kun er den femte billigste feriedestination – dyrere end populære feriedestinationer som Portugal og Marokko.

Skyscanners undersøgelse, der sammenligner turisters opfattelse af prisniveauet med det reelle prisniveau, inddrager også flyrejsen i opgørelsen over billigste feriedestinationer. Her viser det sig, at selvom Marokko er det billigste land at holde ferie i, så er det en helt anden historie, når flyrejsen regnes med. Marokko falder således helt ned til en 18. plads, mens Polen indtager den eftertragtede topplacering fulgt af populære turistmagneter som Spanien og Tyskland.

Vesteuropa er billigere, end vi tror
Generelt tror mange turister, at de vesteuropæiske lande er dyre at holde ferie i. Men undersøgelsen viser, at man får mere valuta for pengene i Portugal, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, Island og Irland, end vi tror. Især Irland er en billigere feriedestination end opfattet. Den grønne ø bliver vurderet som det 9. dyreste land, mens det faktisk er det 8. billigste ud af de tredive lande. Regner man flyprisen med, er Irland 6. billigst.

Også Spanien – et af de mest populære rejsemål – er opfattet dyrere, end det er. Således bliver Spanien vurderet som det 13. billigste, mens det i virkeligheden er det 6. billigste. Og regner man flyprisen med, kravler Spanien helt op på en samlet andenplads. Det forklarer måske, hvorfor Spanien er så populær blandt danske turister.

Brasilien er langt dyrere, end vi forestiller os
En ferie i Nord-, Mellem- eller Sydamerika er et godt eksempel på misforholdet mellem opfattelsen og det faktiske prisniveau. Således figurerer tre ud af fire lande på den anden side af Atlanterhavet i top 10 over de dyreste destinationer, mens turister tror, at landene er billigere.

Mexico, Kroatien, Den Dominikanske Republik og Brasilien bliver vurderet til at være blandt de ti billigste destinationer, men i virkeligheden er de langt dyrere. Især Brasilien skiller sig ud som en noget dyrere, end vi tror (fra 9. billigst til næst dyrest), men også Kroatien er dyrere, end turister tror. Til gengæld kravler Kroatien igen lidt op på listen over billige feriedestinationer, når flyprisen regnes med. Også Rusland vil nok overraske mange som et dyrt land at holde ferie i.

Hvad betyder flyprisen?
Når flyprisen regnes med tager Brasilien, Australien og New Zealand ikke overraskende de tre første pladser som de dyreste feriedestinationer. Flyprisens indflydelse på den endelige pris illustreres bedst med New Zealand, som faktisk er et ganske billigt land at holde ferie i (11. billigst), men så snart flyprisen lægges til, er landet på den anden side af kloden det ultimativt dyreste ferieland. Thailand er et andet godt eksempel på en billig destination, men udgiften til flybilletten gør Thailand til et af de dyrere valg.

Andre lande derimod nyder godt af ruter, som flere lavprisselskaber betjener. Det gælder især Middelhavslandene Spanien, Italien og Grækenland. De tre lande springer et godt stykke op af listen som billige rejsemål, når flyprisen er regnet med, selvom især Italien er dyr at holde ferie i. Men også Sverige, hvor ferieomkostningerne ellers er ret peberet, ender med at være et billigere ferievalg, når flyrejsen er regnet med.

Danmark så dyr, som turister tror
Mange turister ved tilsyneladende besked om de høje priser i Danmark. Således bliver Danmark vurderet som det tredje dyreste ferieland, hvilket stort set svarer til det reelle billede blandt de 30 lande, hvor Danmark er rangeret som fjerde dyrest – kun overgået af Sverige, Brasilien og Schweiz.

Skyscanners skandinaviske marketingchef Linda Edstrand kommenterer undersøgelsen:

- Vores undersøgelse sætter fokus på den kæmpe forskel, der kan være mellem opfattelsen og det faktiske prisniveau på de her populære feriedestinationer. Det er helt afgørende, at man som turist overvejer, hvor stor en andel af den samlede pris for ferien, som flybilletten udgør, før man beslutter sig for, hvor ferien skal gå til i år.

- Når man kigger på de tre lister, ser især Storbritannien og Irland ud til at være gode bud på billige ferier. Der er i hvert fald masser af flyruter og selskaber, der flyver den korte tur, og England er slet ikke så dyr, som rygtet lyder.

Landene er listet efter pris, hvor 1 er billigst og 30 er dyrest.

(Venligst se vedhæftede PDF for oversigt)

Hvordan prisopfattelsen er blevet udregnet
Undersøgelsens deltagere blev bedt om at ’rate’ landene ud fra priserne i de enkelte lande – uden at medregne flyprisen. De fik muligheden for at vurdere et land som ’meget billigt’, ’billigt’, ’hverken billigt eller dyrt’, ’dyrt’, eller ’meget dyrt’ og give dem en score, der afspejlede hvert svar.

Hvordan priser blev udregnet
De faktiske priser blev udregnet ved at bruge de gennemsnitlige hotelomkostninger pr. dag baseret på et forbrug af en kop kaffe, en øl, en treretters menu inkl. en halv flaske vin (per person) samt en overnatning. Priserne er i overensstemmelse med Post Office Holiday Cost Barometer Reports 2012* og Hotels.com 2011 Price Index.

Flypriserne var de billigst tilgængelige på Skyscanner.dk den 14. maj 2012 med afrejse 8. juli 2012.

* hvor priser for mad og drikkevarer ikke var tilgængelige, har de relevante turistbureau leveret de gennemsnitlige priser for Indien, Polen, Danmark og Japan, mens priser i Rusland, Schweiz, Sverige, Tyskland, Island, Irland og Marokko blev taget fra Wikitravel.com og Mytravelcost.com.

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.