Flyrejsende kårer den bedste mad om bord: SAS vinder Skyscanner European Airline Food Awards

I Skyscanners årlige europæiske kåring af den bedste mad om bord scorer SAS flest point i kategorien ’Bedste mad på de korte ruter’.

I European Airline Food Awards, som det globale rejsesøgesite Skyscanner står bag, har over 550 rejsende og bloggere fra hele Europa optrådt i rollen som madanmeldere i den årlige undersøgelse af flyselskabernes kulinariske tilbud om bord. Panelet bedømte måltiderne ud fra smag, anretning og valgmuligheder og – for lavprisselskabernes vedkommende – også på kvalitet for pengene.

I bedømmelsen af maden på de korte ruter vandt SAS foran tyske Lufthansa, der overgik sidste års vinder Turkish Airlines. British Airways tog sig af fjerdepladsen, mens femtepladsen gik til russiske Aeroflot.

- SAS arbejder konstant med at udvikle produkter og tjenester, som vores passagerer sætter pris på og som kan forbedre rejseoplevelsen. Maden om bord udvikler vi med spændende alternativer og gode råvarer, som gerne skal være dyrket lokalt og økologisk. Det er en ære at vinde Skyscanners pris for bedste mad på europæiske flyvninger, især når man holder sig for øje, at det er vores kunder, som har stemt, siger Philip Wågnert, VP Product Development & Management, SAS.

Det er interessant at bemærke, at de madanmeldende flyrejsende syntes bedst om SAS i kategorien for de korte ruter til trods for, at SAS er det eneste selskab i den kategori, hvor passagerne skal betale for maden.

Men også på de lange ruter – hvor maden er gratis – klarer SAS sig godt ifølge panelet. I kategorien må SAS godt nok se sig slået af hollandske KLM og Aeroflot, men en flot tredjeplads vidner om et højt niveau hos SAS uanset distancen.

Generelt klarer SAS, Aeroflot og British Airways sig bemærkelsesværdigt godt, idet de er repræsenteret i top fem på både de korte og de lange ruter.

Tyrkiske Pegasus bedst blandt lavprisselskaberne
I kategorien for lavprisselskaberne kom det tyrkiske selskab Pegasus ind på en klar førsteplads. Overordnet var det dog britiske selskaber, som klarede sig bedst med Flybe på en andenplads, Monarch på tredjepladsen og esayJet som nummer fire. Femtepladsen gik til det det spanske selskab Vueling.

En anden undersøgelse, som Skyscanner fornyligt foretog blandt 1.500 internationale rejsende, afslørede, at 54 procent af de flyrejsende mener, at kvaliteten af flymad generelt er god. Trefjerdedele af de adspurgte gav udtryk for, at flymadens standard generelt er øget sammenlignet med niveauet de sidste par år.

Flymaden er faktisk blevet så god, at 43 procent indrømmede, at de havde oplevet at blive misundelig på sidemandens måltid.

- At SAS som skandinavisk selskab løber med Skyscanners Airline Food Award på de korte ruter og får en fornem placering på de lange falder godt i tråd med udbredelsen og udviklingen af det nordiske køkken, som inden for de sidste par år for alvor har slået igennem og fået ry for høj kvalitet og god smag. Tillykke til SAS med denne flotte og opmuntrende pris, siger Linda Edstrand, skandinavisk markedschef hos Skyscanner.

Skyscanner European Airline Food Awards

Top fem lavprisselskaber:
1. Pegasus
2. Flybe
3. Monarch
4. easyJet
5. Vueling

Top fem korte ruter:
1.  SAS
2.  Lufthansa
3.  Turkish Airlines
4.  British Airways
5.  Aeroflot

Top fem lange ruter:
1.  KLM
2.  Aeroflot
3.  SAS
4.  Air France
5.  British Airways

Noter:

• Over 550 deltagere fra hele Europa har været med til at bestemme, hvem der skulle vinde   Skyscanners European Airline Food Awards
• Hvert spørgsmål er blevet bedømt på en skala fra 0-10 af deltagere, som havde fløjet med de forskellige flyselskaber inden for en tremåneders periode
• I alt 19 flyselskaber indgik i undersøgelsen
• Lavprisselskaber er defineret som ’budget-fly’, hvor der kan købes mad om bord
• Selskaber på korte ruter defineres som førende nationale selskaber, som serverer mad om bord på flyrejser under seks timer med gratis eller forudbetalt mad på Economy
• Selskaber på lange ruter blev i undersøgelse defineret som flyrejser, der varer seks timer eller mere
• Maden hos SAS er for Europas vedkommende, den mad man køber på Economy. På de lange ruter får passagerer hos SAS gratis to måltider på Economy
• I Skyscanners anden undersøgelse deltog 1.500 rejsende fra hele verden.

Skyscanner er en førende online rejsesøgemaskine, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly samt hoteller og billeje.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes. Skyscanner har månedligt 30 millioner besøgende og er Europas førende rejsesøgemaskine – globalt indtager sitet en tredjeplads.

Sitet er tilgængeligt på 30 sprog og findes som mobilsite og som en app til WindowsAndroid, iPhone og iPad. Skyscanners populære apps bliver på verdensplan downloadet hvert femte sekund.

Virksomheden har hovedkontor i Edinburgh samt to andre kontorer i Singapore og Beijing.

Følg Skyscanner på Facebook.

For yderligere information kontakt venligst:
Morten Laasholdt, morten@help-pr.dk, 31 17 71 17