Hele verden planlægger rejser søndag aften klokken 21

Hele verden planlægger rejser søndag aften klokken 21…
Men vi vil hellere booke vores ferie i frokostpausen om mandagen

Måske er det den grå og kedelige hverdag dagen efter, der får os til at drømme os væk til fjerne himmelstrøg søndag aften. Tal fra det globale rejsesøgesite Skyscanner viser nemlig, at det tidspunkt på ugen, hvor flest søger efter flyrejser, er søndag aften kl. 21.00.

Rejsesøgemaskinen Skyscanner.dk kan måle en markant vækst i antallet af søgninger på deres mobile apps i slutningen af weekenden, hvor rejselystne griber mobilen for at finde inspiration til den næste rejse. Muligheden for at søge på rejser ’Overalt’, hvor der ikke indtastes en destination i ’Til’ feltet har vist sig at være særdeles populært i dette tidsrum, og tallene indikerer, at rejsende bruger funktionen som inspiration til næste rejsemål.

Selvom de fleste leder efter rejser søndag aften, bestilles det største antal flybilletter om mandagen omkring frokosttid fra kl. 12.00-14.00. Rejserne bookes typisk på en stationær eller bærbar pc, hvilket tyder på, at mange har travlt med at booke deres ’ferieflugt’ over frokosttallerkenen.

Inspiration på mobilen

Flertallet af rejsende bruger deres mobiltelefon til at undersøge rejsemuligheder og dele ideer med vennerne, inden de bagefter bestiller rejsen på en stationær eller bærbar pc. 37 % af al trafik på Skyscanner i Danmark kommer via mobiltelefoner, og det er et tal, der vokser hastigt.

Australien og Singapore er de to eneste lande, hvor rejsende oftest planlægger rejsen via mobilen i stedet for pc’en. Mens rejsende fra teknologisk højtudviklede lande som Taiwan, Japan og Sydkorea har det bedst med at booke rejsen via mobilen. I Europa viser tallene, at vi foretrækker at booke fly via pc’en, mens vi i højere grad bruger mobilen til at få rejseinspiration og dele ideer med vennerne.

Stor forskel på Android- og Windows Phone-brugere

Skyscanners data viser, at der er stor forskel på, hvor og hvornår mobilbrugere booker deres rejse. Android-brugere benytter hovedsageligt deres mobil til at lede efter rejser og få inspiration og søgefunktionen ’Overalt’ er den mest populære. Windows Phone-brugerne viser sig at være de mest målrettede rejsende, som ved, hvor de vil hen og bruger mobilen til at færdigøre deres rejseplan.

- Det er interessant at se, at der danner sig et globalt billede af, at langt de fleste leder efter rejser søndag aften. Samtidig er der en klar trend, der viser, at de fleste booker rejser i frokostpausen om mandagen. Med vores drømme om at rejse væk og søge efter nye rejsemål søndag aften og booke i frokostpausen om mandagen ligner vi meget hinanden på tværs af kulturer og landegrænser, siger Maria Paulsen fra Skyscanner:

Skyscanners populære rejse-app er blevet downloaded mere end 12 millioner gange på verdensplan, og i gennemsnit bliver app’en downloaded hvert femte sekund. Den gratis app kan downloades til iPhone, iPad, Android, Windows Phone, BlackBerry og mobiler, der bruger Windows 8.

Skyscanner er en førende online rejsesøgemaskine, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly samt hoteller og billeje.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes. Skyscanner har månedligt 30 millioner besøgende og er Europas førende rejsesøgemaskine – globalt indtager sitet en tredjeplads.

Firmaet beskæftiger omkring 200 ansatte og har hovedsæde i Edinburgh samt Asiatiske regionale kontorer i Singapore og Beijing. Skyscanner planlægger at ekspandere yderligere i den nærmeste fremtid og udnytte den enorme globale vækst.

Følg Skyscanner på Facebook.