Rejsende ønsker alkoholfri fly - 63 % støtter forbud mod alkohol om bord.

Knap to tredjedele (63 %) af flyrejsende ønsker et forbud mod alkohol om bord på flyet.  Det viser en ny undersøgelse foretaget af Europas ledende rejsesøgemaskine www.skyscanner.dk.

Undersøgelsen afslører en tydelig holdningsændring blandt de rejsende det seneste år. Tilbage i 2012 viste en lignende Skyscanner-undersøgelse nemlig, at kun 38 % ville stemme for et forbud mod alkohol om bord på flyet.

Skyscanner har spurgt mere end 6000 internationale rejsende, og hovedkonklusionen er, at et stort flertal er for et alkoholforbud. 43 % af de adspurgte støtter forbuddet, da de mener, at fulde passagerer ødelægger flyoplevelsen for andre. Noget overraskende viser rejsesøgemaskinens undersøgelse, at kun 16 % af de adspurgte nyder en drink på flyveturen, og gerne vil blive ved med at gøre det.

Undersøgelsen kommer i kølvandet på den seneste tids diskussion om, hvorvidt der skal serveres alkohol om bord på fly i fremtiden. Russiske myndigheder har været fremme med et forslag om at indføre forbud mod alkohol på alle fly for at undgå upassende opførsel om bord.

- Mange danske rejsende forbinder flyrejsen med et frirum, hvor man gerne må slappe af og få sig en drink, en øl eller et glas vin. Men resultaterne fra undersøgelsen giver samtidig et klart billede af, at der bliver stadig flere fortalere for alkoholfrie fly. Det lader til, at de fleste rejsende hellere vil undvære en drink om bord end at sidde ved siden af en, der har fået en ordentlig kæp i øret, siger Maria Paulsen rejseekspert hos Skyscanner.

Ville du fortrække at booke et ’tørlagt’ fly, hvor der ikke bliver serveret alkohol?

43 %

Ja, det ville jeg foretrække, da fulde mennesker kan ødelægge flyveturen

21 %

Nej, jeg drikker ikke, når jeg sidder i et fly, men jeg synes, at andre skal have lov til at drikke, hvis de har lyst

20 %

Ja, jeg drikker ikke på flyet

16 %

Nej, jeg vil gerne kunne nyde en drink, når jeg er om bord på et fly

Skyscanner.dk er en ledende online rejsesøgemaskine for billige flyrejser, som leverer øjeblikkelige sammenligninger af millioner af fly fra mere end 1000 flyselskaber, fra fly til Nice til fly til Thailand. Søgemaskinen tilbyder desuden billeje og hoteller.

Skyscanner blev grundlagt i 2003 af tre IT professionelle, Gareth Williams, Barry Smith og Bonamy Grimes, og har hovedkontor i Edinburgh samt et andet kontor i Singapore. Sitet er tilgængeligt i 29 sprog og findes som mobil site og som en app til Android, iPhone, iPad og Windows Mobile, som er downloadet mere end seks millioner gange til dato. Efter tre år med en gennemsnitlig vækst på 94 % blev Skyscanner placeret i top 20 i Sunday Times Microsoft Tech Track 100 (2011).

Følg Skyscanner på Twitter og Facebook.