Hunde foretrækker Beyoncé frem for Beethoven

I samarbejde med en dyreadfærdsekspert har Sony undersøgt, hvilken type musik vores firbenede venner foretrækker at lytte til. Overraskende nok er det den populære og tempofyldte popmusik fra hitlisterne, der for alvor får halen til at svinge på menneskets bedste ven.

I forbindelse med lanceringen af et nyt lydsystem besluttede Sony at kigge nærmere på, hvilken musik hunde foretrækker at lytte til, hvis de får valget – beroligende klassiske koncerter eller inciterende, tempofyldte pophits.

Sony gennemførte i samarbejde med dyreadfærdseksperten Anna Wilkinson(medlem af ASAB) og Ph.d.-studerende Natalia Albuquerque et videnskabeligt forsøg for at undersøge musikpræferencen blandt hunde.

I forsøget blev der brugt to Sony GTK-XB7 lydanlæg, hvor der blev spillet henholdsvis popmusik og klassisk musik for hundene – en sang fra hver højttaler afspillet parvis, men i vilkårlige kombinationer og rækkefølge for at sikre et upartisk resultat. Musikken inkluderede fem velkendte, klassiske værker fra komponister som Mozart og Bach samt fem berømte hitlistenumre fra kunstnere som Elvis Presley, Justin Bieber og Beyoncé. Hundenes reaktioner blev filmet undervejs og efterfølgende analyseret og sammenlignet.

Analyser af hundenes adfærd viser, at de i overvejende grad foretrækker de tempofyldte pophits fremfor de beroligende klassiske toner. Således valgte 62 pct. af hundene spontant at lytte til den moderne musik, mens kun 38 pct. foretrak de klassiske symfonier:

”Undersøgelsen viser en interessant forskel i den musikalske præference blandt hundene, når valget står mellem moderne og klassisk musik. Når de bliver præsenteret for de to typer musik, vælger hundene overvejende det lydanlæg, som spiller moderne musik frem for det, som spiller klassisk”, siger Anna Wilkinson.

Dyr vil også give den gas på dansegulvet

Som et supplement til undersøgelsen har Sony fået foretaget et video- og lydeksperiment i samarbejde med det innovative produktionsselskab Unit 9. Med hjælp fra det nye one-box GTK-XB7 lydsystem fra Sony, visualiserer videoen ‘Party Animals’ Martin Garrix’ elektroniske dansehit ‘Animals’ gennem dyr, der fester til musikken fra anlægget. I videoen møder vi alt fra kaniner, der mimrer i takt med bassen til langhårede hunde, der slår beatet an med halen og katte, der hopper rundt på dansegulvet – gengivet i super slowmotion, så detaljer i bevægelse og udtryk træder tydeligt frem.

Alberto Ayla, Director of Video & Sound hos Sony Europe, fortæller om videoen: ”Vores nye lydanlæg XB7 er skabt til sjov og ballade, og vi ville derfor gerne markere lanceringen med fokus på at skabe god og festlig stemning – og hvad kunne være mere sjovt og festligt end at invitere vores behårede venner med en tur på dansegulvet.”

Se den underholdende XB7-kampagnevideo her: https://youtu.be/JEk8eeg-OQo

Bemærkninger om forsøget:

• Forsøget er godkendt af University of Lincoln Ethics Committee, UK, ligesom
    hundenes ejerne har givet deres skriftlige samtykke
  • 13 voksne hunde fordelt på forskellige racer deltog i forsøget
  • Anna Wilkinson er medlem af den paneuropæiske Association for the Study of
    Animal Behavior og Senior Lecturer ved School of Life Sciences, University of
    Lincoln, UK. Hendes forskning fokuserer på forståelsen af dyrs perception og
    kognition.
  • Musik, der blev brugt under forsøget:
Popmusik Klassisk musik
What do U mean, Justin Bieber Canon in D, Pachelbel
Shake it off, Taylor Swift Dance of the sugar plum fairy, Tchaikovsky
Single Ladies, Beyonce Eine Kleine Nachtmusik, Mozart
Animals, Martin Garrix Orchestral Suite No. 3 in D Major, Bach
Hound Dog, Elvis Presley 7th Symphony, Beethoven

Bemærkninger om videoen:

• Udover dyrenes ejere, var der en dyrelæge til stede under optagelserne af videoen for at sikre, at ingen dyr led overlast. Derudover var de kun på settet i mellem 2-5 minutter ad gangen og havde lange pauser indimellem.
  • Musikken blev først lagt på under den efterfølgende redigering for at beskytte dyrenes hørelse.

• Elektronik

• gtk-xb7
  • xb7
  • party animals

Sony er førende producent af produkter inden for lyd, video, foto, spil, kommunikation, nøgleenheder og informationsteknologi til både forbrugere og professionelle. Med en unik global position er Sony førende inden for elektronik- og underholdningsindustrien med musik, film, gaming og online tjenester. Sony leverede i regnskabsåret der endte 31. marts 2015 et resultat på godt 68 milliarder dollars. Læs mere om Sony Global på sony.net og om Sony Danmark på sony.dk.