Sony løfter sløret for dommerpanelet til World Photography Award 2020

• Eksperter fra hele branchen bedømmer verdens bedste kunstnere inden for fotografering
  • Nye billeder fra 2020-prisudelingen er tilgængelige på www.worldphoto.org/press

Dommerpanelet til Sony World Photography Award er i dag blevet offentliggjort af World Photography Organisation, som er skaberne bag prisen.

Den internationalt anerkendte pris, som man kan tilmelde sig gratis, giver fotografer fra hele verden muligheden for at blive set, vurderet og bedømt. 2020-dommerpanelet består af en bred vifte af brancheeksperter fra museums-, galleri-, kunst- og medieverdenen. Sony World Photography Award er en fantastisk platform, hvor både deltagere og vindere kan få bred eksponering og anerkendelse, hvilket har sikret tidligere års vindere udstillinger på gallerier, udgivelser og bred pressedækning.

Den professionelle konkurrence med fremragende billeder af kunstnere, som arbejder på tværs af fotografiets brede felt i ti forskellige kategorier, vil blive vurderet af: Claudi Carreras Guillén, uafhængig kurator, redaktør og kulturchef; Touria El Glaoui, grundlægger og direktør på 1-54 Contemporary African Art Fair; Katie Hollander, direktør på Annenberg Space for photography; Gwen Lee, direktør på Singapore International Photography Festival og Brent Lewis, fotoredaktør på The New York Times og medstifter af Diversify Photo.

Mike Trow, billedredaktør, kurator og konsulent, er for tredje år i træk formand for det professionelle dommerpanel. Han medbringer enorm viden om prisernes historie og udvikling. Trow vil også sammensætte udstillingen til Sony World Photography Awards i 2020.

Open- og Youth-konkurrencerne ledes af Gisela Kayser, der er administrerende direktør og kunstnerisk leder af Freundeskreis Willy-Brandt-Haus e.V. i Berlin. Tim Clark, kurator, forfatter og redaktør på Chief 1000 Words, afslutter 2020-juryen som formand for Student-konkurrencen.

Tilmeldingen er gratis på www.worldphoto.org, og fristerne er:

Youth-konkurrence: Sidste dag i hver måned fra juni - december 2019

Student-konkurrence: 29. november 2019

Open-konkurrence / National Awards: 7. januar 2020

Professional-konkurrence: 14. januar 2020

Dommerpanelet mødes i London i januar 2020 for at diskutere værkerne, og de første short-listede annonceres d. 4. februar 2020. Alle værkerne bedømmes anonymt. I 2019 blev der modtaget 327.000 indmeldelser fra 195 lande.

Billeder kan downloades på www.worldphoto.org/press

Turneringsplanen for Sony World Photography Awards-udstillingen 2019 kan ses her: https://www.worldphoto.org/sony-world-photography-awards/travelling-exhibition

About World Photography Organisation
The World Photography Organisation is a global platform for photography initiatives.Working across up to 180 countries, our aim is to raise the level of conversation around photography by celebrating the best imagery and photographers on the planet. We pride ourselves on building lasting relationships with both individual photographers as well as our industry-leading partners around the world. The World Photography Organisation hosts a year-round portfolio of events including the Sony World Photography Awards, one of the world’s leading photography competitions, and PHOTOFAIRS, leading international art fairs dedicated to photography. For more details see www.worldphoto.org