Hvorfor sove i uld?

I vores moderne tid, har ulddyner i en periode været fortrængt af forskellige andre materialer. Men flere og flere vender tilbage til ulddyner erfarer Søvn & Comfort.

Ulddyner, uld underdyner og uldhovedpuder har mange fordele. Og det er ikke det moderne menneske der har opdaget det. Helt tilbage til fårehyrdernes tid, har mennesker foretrukket ulden – både som beskyttelse mod kulden, men også som et behageligt materiale i varmen. Derfor sover flere og flere med uld i sengen sommer såvel som vinter fortæller Ergoterapeut Berit Kloster fra Søvn & Comfort i Holstebro.

Ulddyner er allergivenlige dyner

Det vil nok overraske nogen at ulddyner er velegnede til mange med allergier.

Vi har i flere år været vant til at hvis tingene skal være rene skal de vaskes ved høje temperaturer. Men når det gælder ulddyner og uldpuder er sagen en ganske anden. I vores sved findes kaliumsalt der sammen med vand – vores kops fugt – danner lud. Lanolinen i ulden danner sammen med denne lud sæbe, der er det bedste middel mod bakterier i sengen. ”På den måde vasker du sengetøjet mens du sover” siger Berit Kloster og fortsætter: ”Det er også denne sæbe der gør at personer der sveder meget om natten oplever at svedlugten slet ikke hænger i deres soveværelse når de bruger dyner, underdyner og hovedpuder i uld.”

Uld kan trække vejret

Ulddyner opsuger krops fugen og leder den lynhurtigt væk fra kroppen og ud i rummet. Kroppen ånder på den måde gennem dynen. Berit fortæller at uld kan opsuge 40% af sin egen vægt, uden at den føles klam og kold, og at denne egenskab gør en mærkbar forskel for de kunder der sveder meget om natten.

Gammeldags gigtdyne

Ulddyner er før blevet kaldt gigtdyner – nok fordi uld har ry for at have smertelindrende egenskaber. Dette hænger sammen med, at man i uldmaterialer ikke afgiver unødig varme og at alt væv dermed opretholder en temperatur der holder musklerne afslappede. Og afslappede muskler giver en roligere og bedre søvn slutter Berit Kloster fra Søvn & Comfort.

• ulddyner
  • uld