Pressemeddelelse -

Nyt distributionscenter med manuelle og automatiske processer i fordelagtig forening

Hvordan kan manuelle og automatiske processer sammen skabe et effektivt distributionscenter? Det vil vi snart kunne se i et nyt distributionscenter hos Innnes i Reykjavik, Islands førende grossist og importør af fødevarer. Det nye center, som forventes idriftsat i foråret 2019, kommer på fordelagtig vis til at kombinere manuel og automatisk håndtering i tre temperaturzoner – resultatet er et transparent materialeflow, høj ydelse og effektive processer.

Innnes er Islands førende grossist og importør af kvalitetsfødevarer fra kendte fødevarebrands som Toms, Gevalia, Toblerone og Philadelphia. Den store variation i Innnes’ sortiment kræver, at virksomhedens nye distributionscenter indeholder tre forskellige temperaturzoner, hvor tørvarer, dybfrostvarer og ferske varer kan opbevares under optimale forhold.

Det nye distributionscenter, som designes og opføres af SSI Schäfer, kommer til at bestå af et automatisk højlager og et automatisk miniload-lager. Miniload-lageret kommer til at indeholde en shuttleløsning med shuttlesystemet Cuby - en fuldautomatisk shuttleløsning, som sikrer optimal pladsudnyttelse og effektivitet ved opbevaring og håndtering af kasser. Transporten af kasser og paller i centret vil foregå via conveyorsystemer, mens SSI Schäfers egen logistiksoftware, WAMAS®, kommer til at styre lageret.

Centret bliver opført i Reykjavik og vil i alt strække sig over 10.055 kvadratmeter. Omkring 2.800 af disse kvadratmeter vil danne plukkeområdet for de ferske produkter, mens 5.600 kvadratmeter bliver plukkeområde for tørvarer og dybfrostvarer. Det innovative design af centret sikrer en perfekt balance mellem automatiske og manuelle processer. Størstedelen af de automatiske processer vil blive implementeret i dybfrost- og tørvareområdet, mens lageret til de ferske varer hovedsageligt vil blive betjent manuelt efter person-til varer-princippet.

Et højlager med tre krangange og 11.300 dobbeltdybe lagerlokationer til tørvarer vil blive betjent af tre energieffektive Exyz højlagerkraner, som sikrer en både hurtig og sikker håndtering ved temperaturer på helt ned til -30 °C. Dynamikken i centret øges med et shuttle-lager med to shuttle-gange med 20.800 lagerlokationer. Her vil fire Cuby lifte og 50 Cuby single-level shuttler transportere kasser med en vægt på op til 35 kg. I det samme område vil SSI Schäfer også installere to palleterings- og to depalleteringsstationer.

Selve designet af dybfrostområdet i det nye logistikcenter bliver imponerende. Varerne vil blive opbevaret ved -25 °C i et højlager med to krangange og 3.600 lokationer, mens der også bliver bygget et miniload-lager med 9.700 lokationer til lagring af bakker. SSI Schäfer implementerer to ergonomiske arbejdsstationer af typen ergonomics@work!® til manuel palletering og depalletering.

For at sikre glidende processer er alle logistikcentrets funktionelle områder direkte forbundet via et conveyorsystem på tre etager til paller og kasser. Det nye distributionscenter vil blive styret og kontrolleret af lagerstyringssystemet WAMAS®.

Projektet forventes idriftsat i foråret 2019.

• Teknologi, generelt

• intern logistik
  • i
  • distributionscenter
  • fuldautomatisk lager
  • automatiske lagerløsninger
  • lagerlogistik

SSI Schäfer A/S, Hadsund, er et datterselskab af den tyske SSI Schäfer-gruppe. SSI Schäfer-gruppen er verdens førende leverandør af modulære lager - og logistikløsninger. Virksomheden har over 9.500 ansatte fordelt på hovedkvarteret i Neunkirchen i Tyskland, mere end ti produktionssteder samt 70 afdelinger verden over. SSI Schäfer udvikler og implementerer innovative industritilpassede løsninger til sine kunders individuelle behov på seks kontinenter. Derfor spiller SSI Schäfer en central rolle i udformningen af fremtidens interne logistikløsninger.

SSI Schäfer designer, udvikler og producerer løsninger til lagerbygninger, distributionscentre, fabrikker, værksteder samt kontorer. Virksomhedens portefølje omfatter manuelle og automatiserede løsninger til lagring, pluk og sortering, løsninger inden for conveyorsystemer, samt teknologier til affaldshåndtering. Samtidig er SSI Schäfer også en førende leverandør af modulær software til det interne materialeflow. SSI Schäfers IT-afdeling med over 900 ansatte udvikler højeffektiv software. Medarbejdernes stærke kompetencer betyder, at de er i stand til at give kunderne god og grundig rådgivning med hensyn til den bedst mulige kombination af software og udstyr til intern logistik. SSI Schäfers brede udbud af IT-løsninger, som blandt andet omfatter virksomhedens eget WMS, WAMAS®, samt SAP-produkter, sikrer problemfri overvågning af alle lager- og materialeflowprocesser.

SSI Schäfers løsninger forbedrer produktiviteten og effektiviteten i kundernes organisationer – ikke mindst gennem den nøjagtige overvågning, visualisering og analyse af operationerne, som gør det muligt at optimere proaktivt og præventivt.

SSI Schäfer er som international virksomhed i stand til at tilbyde avancerede, nøglefærdige one-stop løsninger over hele verden. Virksomhedens omfattende portefølje omfatter udvikling, planlægning, rådgivning samt kundespecifik after sales og vedligeholdelse.