Optimerede arbejdsgange med ny grenreol fra SSI Schäfer

SSI Schäfer har siden lanceringen af de nye mobile grenreoler kunnet dække alle behov inden for hjulopbevaring – lige fra liggende til stående og fra statisk til dynamisk.

Møller Bil – Norges største bilforhandlerkæde med 41 forhandlere og ni distributionscentre fordelt på hele landet – har taget det første lagersystemsanlæg af denne type i brug. Ved valget af løsningen var sikkerhed, ergonomi og miljø i fokus.

SSI Schäfer udviklede lagerkonceptet i tæt samarbejde med Møller Bil og den norske aftalepartner LIS. Den nye mobilreol sikrer en korrekt hjulopbevaring på grenarme i stabler af fire styk. Stablerne er nemme at håndtere, da hjul og dæk hurtigt kan ind- og udlagres fra gulvet ved hjælp af en gaffeltruck. Således garanterer den nye reol høj ergonomi og sikkerhed.

Det 16,6 meter lange og 12,2 meter brede anlæg har plads til 1.357 dækstabler (omkring 5.500 dæk med en diameter på op til 800 mm). Anlægget består af en fast reolrække (en ensidet grenreol) og seks transfervogne med tosidede grenreoler. Mobilbaserne kører automatisk på skinner via et tryk på knappen, således at det udelukkende er den ønskede gang, der åbnes.

For at spare energi tændes lyset kun i de aktive reolgange. Løsningen sikrer kunderne en høj rentabilitet, idet pladsbehovet er begrænset til et minimum. Dyre udvidelser undgås, transporttiderne reduceres, og arbejdsgangene optimeres. Hos Møller Bil udskiftes der i spidsbelastningstider op til 5.000 dæk i en periode på kun seks uger.

• Teknologi, generelt

• mobil grenreol