Ekstra fokus skal skabe interesse for byggemarkedsbranchen

Tiden er inde til at relancere handelsleddet i byggeriet. Brancheforeningen Danske Byggecentre, tidligere Trælasthandlerunionen, lancerer nu en landsdækkende imagekampagne, som skal ryste støvet af branchen og invitere samfundet på et kig, ind i en spændende og attraktiv branche.

I gennem længere tid har specielt trælasthandlere og tømmerhandlere (nu byggecentre) haft en imageproblematik. Faktisk er kendskabet stort set ikke eksisterende. En analyse fra 2012, foretaget blandt unge i og udenfor branchen, har vist, at der er stor forskel på opfattelsen af, hvad arbejdet i et byggecenter konkret indeholder, og hvilke muligheder de unge ser i branchen.

Det er på baggrund af analysen, at Danske Byggecentre gennem længere tid har arbejdet på en storstilet imagekampagne. Omverdenen skal have et større kendskab til hvem vi er, samt hvilke spændende og attraktive muligheder der ligger i at arbejde i et byggecenter.

Nyt mantra signalerer godt købmandsskab
Kendskabet til vores branche tager udspring i vores nye mantra, "Hvor der handles, der bygges", som er essensen af vores grundfortælling. Det fortæller i 5 enkle ord, at vi ved alt om godt købmandskab og kan servicere vores kunder med rådgivning, effektivitet og sikker logistik.

Formanden for Danske Byggecentre, Poul Erik Grønfeldt, ser relanceringen som en nødvendighed for, at branchen i fremtiden kan være med i kampen om kvalificeret arbejdskraft.

- Der er ingen tvivl om, at vi skal have skabt mere opmærksomhed omkring vores branche. Specielt blandt de unge, som er potentielle elever og medarbejdere, er kendskabet til branchen i alt for mange tilfælde ikke eksisterende. Derfor har vi besluttet at relancere branchen på tværs af alle medlemmer i en storstilet imagekampagne, siger Formanden for Danske Byggecentre, Poul Erik Grønfeldt.

Landsdækkende kampagne skal øge kendskabet til branchen
Kampagnen skydes i gang med en landdækkende TV kampagne, som ruller henover TV2 og TV2 NEWS i juni, september og august. Omdrejningspunktet vil være kampagnens webside www.danskebyggecentre.dk, hvor branchens kvaliteter kommunikeres og præciseres bl.a. i form af casehistorier. Det skal samlet set give et imageløft og øge branchens kendskab i samfundet.

- Vi har valgt at gå meget bredt ud i vores relancering af branchen. Med meget konkrete budskaber og cases fra vores hverdag vil vi øge kendskabet til branchen bredt i befolkningen. Det er starten på en langsigtet målsætning om, at vi skal have tiltrukket flere unge til branchen, siger Poul Erik Grønfeldt.

Adm. direktør for Danske Byggecentre, Palle Thomsen, er rigtig godt tilfreds med, at der blandt medlemmerne er blevet enighed om at relancere branchen i samlet flok. Medlemmerne har i stor stil bidraget med input til kampagnen og kommet med casehistorier, som i den grad beskriver, hvilke spændende projekter, der arbejdes med rundt om i byggecentrene.

- Det har været en fornøjelse at se det store stykke arbejde, som medlemmerne har lagt i denne kampagne. Vores kampagnebureau har fået et hav af input, som bl.a. har gjort, at vi kan kommunikere mange spændende og flotte cases ud, omkring de projekter, som vore medlemmer til dagligt er involveret i. Det giver et godt billede af branchen, og jeg er sikker på, at vi får spredt budskabet om en spændende og attraktiv branche, fortæller adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre.

Se mere om kampagnen på www.danskebyggecentre.dk

• Byggeri, maskiner

• byggecenter