Første spadestik til en af Danmarks største byggematerialecentraler

Tirsdag 4. oktober tog borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S) første spadestik til STARKs nye østjyske logistikcenter, der ventes at blive på 29.000 kvm – og dermed et af de største af sin art i Danmark. ”STARKs strategi inden for logistik og distribution viser en vigtig udviklingsvej for resten af branchen,” udtaler adm. direktør Palle Thomsen fra Danske Byggecentre.

Tirsdag 4. oktober blev første spadestik til STARKs nye østjyske distributionscentral taget i Årslev. Med en forventet størrelse på 29.000 kvm i bygninger, 30.500 kvm i belægninger samt en grund, der strækker sig over 80.000 kvm, bliver anlægget et af de største af sin art i Danmark.

Det nye logistikcenter ventes at blive daglig arbejdsplads for omkring 100 mennesker allerede fra 2017, og 30 lastbiler vil fast køre i rutefart til STARKs kunder i hele Østjylland. Den forventede frekvens bliver 100 vognlæs om dagen eller mere end 25.000 på årsbasis. Derudover vil læsseområdets størrelse sikre en hurtig læsning, ligesom anlægget opføres med de nyeste logistikteknologier.

Skal sikre tilgængelighed af materialer og services

Selve indvielsen foregik med deltagelse af bl.a. borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S) samt adm. direktør Palle Thomsen fra Danske Byggecentre. Han udtaler om perspektiverne i STARKs ambitiøse projekt, der takket være sin placering har kort afstand til alle de østjyske motorveje:

- Tempoet og kvalitetskravene i byggeriet betyder, at byggemarkederne i stadig højere grad er nødt til at effektivisere og investere for at sikre den tilgængelighed af materialer og services, som håndværkerne efterspørger. Det bliver en af branchens største udfordringer de kommende år, og her viser STARKs strategi inden for logistik og distribution en vigtig udviklingsvej, forklarer Palle Thomsen.

- Vi ser en tendens til, at stadig flere virksomheder udvider, bygger nyt og placerer arbejdspladser i byen. Og vi har en forventning om, at det vil trække andre med sig til gavn for både vækst og lokale arbejdspladser. Aarhus er en driftig kommune, og vi prioriterer at skabe gode vilkår og tidssvarende rammer for vores tusindvis af erhvervsvirksomheder. Derfor er vi glade for, at en stor, lokalt forankret virksomhed som STARK placerer sin nye distributionscentral her, supplerer Jacob Bundsgaard.

Styrket levering til østjyske håndværkere

Baggrunden for opførelsen af det nye center er STARKs ønske om at styrke logistikken i det østlige Jylland til gavn for landsdelens professionelle håndværkere. De bestiller i stigende grad pr. telefon eller e-mail direkte fra byggepladsen, når de akut mangler materialer og værktøjer.

I andre tilfælde, eksempelvis ved opstart af projekter, er det som oftest rådgivningen i byggemarkederne, som håndværkerne kører efter, mere end det kun er afhentning af varer og materialer.

Her er der ifølge STARK et stort effektiviseringspotentiale ved at flytte levering og lagerfunktioner fra de enkelte forretninger til et regionalt lager, der opererer døgnet rundt med 10.000 faste varer på lager. Det betyder nemlig, at den enkelte forretning i regionen får mulighed for at trække på markant flere varenumre, ligesom grundens størrelse sikrer, at logistikcenteret kan udvides i takt med behovet.

Større overskud til rådgivning i forretningerne

Ud over at sikre et mere strømlinet og effektivt set-up for levering direkte til håndværkernes arbejdspladser skal det nye østjyske logistikcenter således frigive ressourcer til service og rådgivning ude i STARKs forretninger.

- Vi har en klar ambition om at udbygge vores position som førende leverandør af byggematerialer til professionelle i regionen. Vi skal møde kunderne, der hvor de er, og kunne levere den rådgivning og de løsninger, som de skal bruge for at kunne arbejde så effektivt som muligt, fortæller Søren P. Olesen, der er adm. direktør i STARK. Han fortsætter:

- Ved at samle mange af lagerfunktionerne regionalt frigiver vi tid i forretningerne til øget fokus på rådgivningen af kunderne om deres projekter og opgaver. Professionel rådgivning er noget af det, som ligger dybt indprentet i STARKs DNA, og som kunderne i høj grad ønsker, når de kommer ind i forretningerne.

• logistik
  • årslev