Foråret sparker gang i sommerhusrenoveringer

Forårets mange helligdage og korte ferier, er oplagte til at istandsætte træværket eller få anlagt ny terrasse i feriehuset. Derfor har landets byggemarkeder lige nu højsæson for levering af materialer til sommerhusområderne. Og flere og flere gør deres hjemmearbejde, så materialerne er leveret og klar, når ferien starter.

Sommerhuset skal være klar til sommeren, hvor der skal være tid til at slappe af og nyde det forhåbentligt gode sommervejr. Derfor bruger mange sommerhusejere forårets helligdage på at få sat huset i stand. Den høje aktivitet i små og store projekter skaber også aktivitet i byggemarkederne i de såkaldte turistområder.

Hos STARK i Esbjerg leverer kørselsleder, Heinrich Koch, materialer for fire af kædens forretninger ved Vestkysten.  Han oplever lige nu en stigning i aktiviteten i sommerhusområderne, hvor der bliver leveret til både private og håndværkere.

”Vi oplever hvert år, at der bliver bestilt varer, der skal leveres til sommerhusområderne i løbet af foråret. Lige for tiden har jeg dagligt ture med materialer til feriehuse. Leverancerne er både til ejeren selv, der skal i gang med et projekt og til håndværkere, der lige nu fylder en del i områderne. Så man kan også sige, at lokalområderne har god gavn af sommerhusene lige nu,” forklarer Heinrich Koch.

Bestiller varerne på forhånd

De fleste kan godt lide at se og føle de materialer de køber til deres større projekter i sommerhuset. Men der kan hurtigt gå kostbar tid, fra man har besøgt trælasten, til det kan blive leveret. Dermed kan de ekstra fridage i foråret hurtigt spildes på at vente på materialer, i stedet for at komme hurtigt i gang og blive færdig til tiden.

Derfor gør rigtig mange ejere brug af at gå ned i deres lokale byggemarked og få rådgivning og udvælge materialerne i ugerne op til ferien. Herefter får de dem leveret direkte til sommerhuset fra kædens nærmeste forretning. På den måde kan ejeren gå i gang med det samme.

”Vi har jo STARK-forretninger i hele landet, og i dag har jeg for eksempel fået en bestilling som er indgivet i Vejle og som jeg så kører op til et sommerhus ved Hvide Sande. Kunden har altså været inde hos mine kolleger i Vejle og finde ud af, hvad han skulle have og så har de tastet bestillingen ind i vores system. Det gør, at han kan gå i gang med sommerhusprojektet, så snart han kommer frem. Det er en god og populær måde at være godt forberedt på,” fortæller Heinrich Koch.

Ifølge STARK er billedet det samme i sommerhusområder over hele landet. Leverancerne topper i forårsmånederne og fortsætter i højt tempo frem til august, hvor aktiviteten i områderne helt naturligt begynder at stilne af frem mod efteråret og vinteren.

• Ferie

• sommerhus
  • feriehus
  • transport

STARK er med en årlig omsætning på 6,3 milliarder kroner Danmarks største leverandør til byggeriet. Kæden beskæftiger cirka 2.400 medarbejdere og er landsdækkende med 90 byggemarkeder i Danmark og Grønland. STARK er en del af DT Group A/S, der er Nordens største distributør af byggematerialer.