STARK går forrest med ny bæredygtig transportmulighed

Den professionelle byggemarkedskæde STARK, kan som de første i Danmark præsentere fire nye brintgaffeltrucks samt egen tankstation med brint. Investeringen sker i bestræbelsen på at tage et miljømæssigt ansvar, og det glæder Københavns Kommune, at en privat aktør tør investere i bæredygtig transport igennem brintteknologi.

STARK City i København kan som de første se frem til at benytte sig af det sidste nye indenfor bæredygtig transport, nemlig fire brintdrevne gaffeltrucks. De fire brintdrevne trucks, er den seneste investering i STARKs miljøstrategi. Med investeringen ønsker STARK at sende et kraftigt signal om, at store private aktører også kan være med i kampen for CO2-reduktioner:

"Vi har størrelsen og føler et særligt ansvar for at gå forrest i kampen om et bedre miljø. Vi ønsker at bidrage til udviklingen af ny teknologi til gavn for samfundet. STARK har de seneste 5 år kun investeret i traditionelle eldrevne gaffeltrucks for at sikre et godt arbejdsmiljø. Med de nye brinttrucks kan vi være med til at arbejde for miljøet på en effektiv måde," siger Lars Hansen, Adm. Direktør hos STARK.

Det er desuden en del af miljøstrategien at sikre, at alt træ fremadrettet kan spores tilbage til en bæredygtig skovproduktion. STARK er den eneste danske byggemarkedskæde, der er landsdækkende FSC og PEFC-certificeret.

Udover de fire gaffeltrucks, har STARK også fået opført en brintstation til optankning på egen adresse, hvilket gør optankningen hurtig og let. Denne tankstation skal Københavns Kommune ligeledes benytte sig af, mens kommunens egen brintstation skal opgraderes.

Kan styrke Københavns brand
At det lige netop er i København, at STARK vælger at benytte de første brinttrucks, er ikke tilfældigt. Al udkørsel og distribution til hele Storkøbenhavn koordineres fra STARK City, netop for at reducere transporttiden og minimere miljøbelastningen. Samtidig bliver den danske hovedstad en af de dominerende byer i Europa, når første bølge af næste serieproducerede brintbiler skal afprøves. Københavns Kommune har nemlig købt 15 brintbiler til senere levering. Derfor glæder det kommunen, at andre aktører i hovedstadsområdet også ønsker at investere i en teknologi, som mange endnu ikke har et godt nok kendskab til.

"For os som kommune betyder det utrolig meget, at en stor privat aktør investerer i en teknologi som i fremtiden kan sikre et fossilfrit samfund. STARK er nu med til at sætte dagsordenen når det handler om miljømæssige investeringer, og er med til at gøre teknologien mere synlig og håndgribelig. Samtidig kan deres satsning på brint være med til at styrke Københavns brand, som en af de byer der går forrest for at nedbringe CO2-udslippet," siger Birte Busch Thomsen, projektleder i Center for Miljø/Klima & Grøn Vækst i Københavns Kommune.

Klare fordele med brintsystemet
Med de brintdrevne trucks er der udsigt til en lang række fordele indenfor miljø og arbejdsmiljø. Da driften netop er på brint og ikke fossile brændstoffer, giver det nul forurening, kun vanddamp. Når brinten er brugt, behøver man blot at tanke op igen, dette tager tre minutter på brintstationen, inden man kan fortsætte.

Hos H2Logic, der står bag brintstationen og brintsystemet i truckene, samt skal levere brintstationerne til Københavns Kommune, er man ikke i tvivl om betydningen af STARKs investering:

"Det har meget stor værdi, at STARK har valgt at gå ind og vise vigtigheden af at investere i fremtiden. Dermed kan folk se, at brintdrevne køretøjer ikke bare er noget, der foregår i et laboratorium, men også benyttes af en stor virksomhed som STARK. Og dette er meget givende for fremtiden," siger Steven Westenholz, salgschef hos H2Logic.

Selve brintteknologien er i øjeblikket dyrere end traditionelle alternativer, men Lars Hansen håber at andre melder sig på banen. En større volumen vil nemlig være med til at sikre markant lavere priser.

"For samfundet er der store perspektiver i investeringen i brintdrevne køretøjer. Derfor har vi taget det første skridt ved at benytte os af de fire nye trucks. Hvis det fungerer, hvilket vi stærkt regner med, så er det fremtiden. For os er valget om at afprøve de brintdrevne trucks et spørgsmål om at gå forrest for at teste en løsning af, der kan vise sig at være vejen mod en mere bæredygtig fremtid, og som samtidig kan gøre os mere effektive i hverdagen," siger Lars Hansen.

De fire brintdrevne trucks tages i brug i starten af november hos STARK, som håber, at flere virksomheder vælger at følge trop og investere i fremtidens teknologi.

For yderligere information, kontakt: Lars Hansen, Adm. Direktør i STARK.
Tlf. : 89 34 34 43. E-mail: larshansen@stark.dk

Fakta:
STARK er en del af Wolseley koncernen, som er verdens største forhandler af varme- og sanitetsprodukter til det professionelle marked. For hele Wolseley koncernen er der på verdensplan opsat en række energimål, som skal medvirke til at forbedre miljøet.

STARK beskæftiger cirka 2.500 medarbejdere og er landsdækkende med 95 trælaster, byggecentre og specialforretninger i Danmark og Grønland. STARK er med en årlig omsætning på 6,5 milliarder kroner Danmarks største leverandør til byggeriet. STARK er en del af DT Group A/S, der er Nordens største distributør af byggematerialer.

• energi
  • miljøpolitik