​STARK i front med bæredygtigt træ i Grønland og på Færøerne

Som den eneste i Grønland og på Færøerne har byggecenterkæden STARK nu fået samtlige byggecentre certificeret inden for FSC® og PEFC™. ”Det er ekstremt vigtigt, at en stor aktør som STARK er med til at gøre det bæredygtige træ tilgængeligt for såvel professionelle som privatforbrugere,” siger FSC Danmark.

STARK har som den eneste i Grønland og på Færøerne fået certificeret alle byggecentre inden for FSC- og PEFC-mærkningsordningerne for bæredygtigt træ. Senest er forretningen i Runavík på Færøerne, der slog dørene op i slutningen af februar, blevet certificeret. Dermed er samtlige STARK byggecentre i hele rigsfællesskabet nu certificeret inden for både FSC og PEFC – de to største mærkningsordninger for bæredygtigt træ på verdensplan.

Certificering sikrer nem dokumentation
- Vi føler en naturlig forpligtelse til at sikre bæredygtighed i byggeriet og gøre de certificerede materialer så tilgængelige som muligt, udtaler adm. direktør Poul Erik Nørnberg fra STARK Grønland (STARK Kalaallit Nunaat A/S), som også står bag åbningen af den nye færøske forretning.

- Konkret betyder certificeringerne, at du som håndværker nemt kan dokumentere bæredygtigheden over for bygherre via følgesedlen. Det er noget, som får stigende betydning i takt med, at krav om bæredygtighed vinder frem. Og ikke mindst i de nordatlantiske områder, hvor naturen er særligt sårbar, er der en stærk bevidsthed om, hvor vigtigt det er at værne om ressourcerne og bygge bæredygtigt, fortsætter han.

Gør bæredygtigt træ tilgængeligt
I dag er der i Danmark krav om brug af udelukkende certificeret bæredygtige træmaterialer i statslige byggeprojekter, ligesom en række kommuner har tilsluttet sig samme krav. Derudover bidrager såvel NGO’er som private virksomheder løbende til at styrke udbredelsen af det bæredygtige træ.

Det sker bl.a. ved i uge 11 at sætte særligt fokus på FSC-ordningen. Ida Rehnström, der er kommunikations- og projektansvarlig hos FSC Danmark, fortæller i den forbindelse:

- Mere end halvdelen af danskerne kender i dag FSC-mærket, og særligt inden for byggeriet er der de seneste år sket et kæmpe boom i interessen for bæredygtigt træ. Især de yngre generationer af håndværkere, oplever vi, har stor interesse for at værne om miljøet, og bæredygtigt træ er gået fra ’nice to have’ til ’need to have’.

- Her spiller det en ekstremt vigtig rolle, at en stor aktør som STARK er med til at få alle de gode initiativer på skovbrugsniveau bragt ud over disken, så det bæredygtige træ bliver gjort tilgængeligt for både professionelle og privatforbrugere, understreger hun.

Fakta om bæredygtigt træ:

FSC (Forest Stewardship Council®) er en international mærkningsordning, som dokumenterer, at mærkede varer har oprindelse i skovområder, der udnyttes bæredygtigt. For at træ kan blive FSC-mærket, skal skovområderne udnyttes på en måde, der både er til gavn for naturen og lokalsamfundet. STARKs FSC licenskode er FSC-C004720.
Du kan læse mere om FSC på: http://www.fsc.dk

PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes) er et frivilligt værktøj til skovejere, der ønsker at kunne dokumentere en bæredygtig drift af skoven, samt virksomheder, der ønsker at støtte en bæredygtig skovdrift og samtidig ønsker at dokumentere, at der er styr på sporbarheden af de træprodukter, der anvendes i produktion eller videresalg. STARKs PEFC logo licensnummer er PEFC/09-31-026.
Du kan læse mere om PEFC på: http://www.pefc.dk