Steen & Strøm-gruppen er ISO 14001 certificeret

Steen &Strøm-gruppen er en stor aktør på markedet med 39 shoppingcentre i Norge,
Sverige og Danmark, og har en målsætning om at reducere centrenes miljøpåvirkninger. Miljøcertificeringen er i tråd med Steen & Strøms strategi om at etablere de bedste mødepladser i Skandinavien, hvor ambitionen også er at tage et betydeligt miljø- og samfundsansvar.

«Steen & Strøm har siden 2007, hvor vi etablerede vores «Godt Valg» program, haft ambitiøse miljømål og en offensiv tilgang til miljøområdet», udtaler Technical Director Finn Chabert,
Steen & Strøm Danmark. «Vi mener, at certificeringen er et nødvendigt  fundament for et selskab, som ønsker at være i front. Der har været et stort engagement på centrene med miljøarbejdet, og
alle har ydet en formidabel indsats for at opnå certifikatet», udtaler Finn Chabert og pointerer, at selskabet har ambitioner om kontiunerligt at forbedre sig.

ISO 14001:2004 er et miljøledelsessystem, og et godt værktøj til at dokumentere og strukturere sit miljøarbejde med. Systemet sikrer, på en systematisk måde, at driften udføres miljøvenligt. Centralt for systemet er, at der arbejdes med kontinuerlig forbedring og systematik, samt målrettet
miljøarbejde.

Det er SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som har certificeret selskabet og shoppingcentrene igennem en såkaldt multisite-certifisering.
Projektet involverer 400 Steen & Strøm-ansatte i tre lande, som alle har gennemgået en oplæring i miljøledelsessystemet. Vega AB har bistået Steen & Strøm med foranalyse, implementering og interne revisioner samt ekstern projektledelse i perioden 2012-2013.

«Vi er meget tilfredse med resultaterne efter revisionen», udtaler SP’s revisionsleder Dag Sjöholm og præciserer, at dette har været en stor og omfattende multistite-certifisering, hvor der
stilles ekstra høje krav til kundens styringssystem og interne revisioner.  SP er meget tilfreds med en tidlig involvering i projektet, som blev igangsat i efteråret 2012. «Steen & Strøms ISO 14001 projekt har hele tiden været præget af gode rammebetingelser og en solid projektledelse», understreger Dag Sjöholm.

Hovedkonklusionen for alle tre lande er følgende:

Steen & Strøm har opbygget et effektivt miljøstyringssystem, som bidrager til kontinuerlige
forbedringer. De indsatsområder, som er udvalgt som væsentligste miljøaspekter, er relevante. Det samme gælder for de opstillede miljømål med handlingsplaner. Overvågningen af miljøarbejdet er virkelig god. Kontinuerlige forbedringer kan ses i alle led i virksomheden. Det er tydeligt, at arbejdet med miljø er en naturlig del af den daglige ledelse af virksomheden og
shoppingcentrene. Programmet BREEAM er introduceret for nye byggerier og involvering af lejerne i miljøarbejdet er meget positivt. Oplæringen via ekstranet på centrene og intranet internt i selskabet fungerer fint.  Det samme gælder for opfølgning af lejernes energi- og vandforbrug samt deres miljøpåvirkning.

For yderligere information, kontakt venligst:

Steen & Strøm Danmark A/S, Country Manager Søren Brogaard, tlf. +45 70 10 55 05
Steen & Strøm Danmark A/S, Technical Director Finn Chabert, tlf. +45 70 10 55 05

Steen & Strøm er Skandinaviens største operatør inden for udvikling og management af shoppingcentre. Vi har ansvaret for 39 shoppingcentre i Norge, Sverige og Danmark med en samlet detailomsætning på NOK 36 mia. Steen & Strøm koncernens vision er at berige moderne shopping og tilbyde lejemål på de mest attraktive markedspladser i Skandinavien. Steen & Strøm er ejet af ​​Europas førende shoppingcenterselskab, franske Klépierre, der driver 333 shoppingcentre i 13 lande, samt Europas største pensionsfond, ABP i Holland. Læs mere på www.steenstrom.com.

• skandinavien
  • breeam
  • miljø
  • miljøstyringssystem
  • iso 14001-2004
  • centeroperatør
  • centeradministrator
  • certificering
  • iso
  • shoppingcenter
  • steen & strøm

Steen & Strøm er Skandinaviens største operatør inden for udvikling og management af shoppingcentre. Vi har ansvaret for 43 shoppingcentre i Norge, Sverige og Danmark med en samlet detailomsætning på NOK 36 mia. Steen & Strøm koncernens vision er at berige moderne shopping og tilbyde lejemål på de mest attraktive markedspladser i Skandinavien. Steen & Strøm er ejet af Europas førende shoppingcenter selskab, fransk Klépierre, der driver 333 butikker i 13 lande, samt Europas største pensionsfond, ABP i Holland.

Stine Rysgaard

Pressekontakt Head of Marketing & Communication 41 90 02 48 Hjemmeside